Štvrtok, 15. november, 2018

Z výhod integrovanej dopravy profitujú viac mimobratislavskí obyvatelia

Integrovanú dopravu v Bratislavskom kraji využijú viac obyvatelia mimobratislavských okresov dochádzajúci do Bratislavy. Tvrdí to člen mestskej dopravnej komisie a poslanec bratislavského mestského zastupiteľstva Radoslav Olekšák.

Integrovaná doprava (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

PEZINOK. Nastavenie Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) zatiaľ zvýhodňuje skôr obyvateľov mimobratislavských okresov, ako rezidentov v hlavnom meste.

V relácii Tablet.TV Mesiac v Bratislave to poznamenal člen mestskej dopravnej komisie a poslanec bratislavského mestského zastupiteľstva Radoslav Olekšák (Klub pre Bratislavu).

Dopravný podnik zaznamenáva výraznú stratu

Poukázal v tejto súvislosti na to, že najviac výkonov v integrovanej doprave vykoná Dopravný podnik Bratislava (DPB) prostredníctvom svojich liniek MHD na území hlavného mesta. A preto aj úsporu, ktorú prináša tarifa integrovanej dopravy a cestovanie na jeden lístok, skôr využijú obyvatelia mimobratislavských okresov dochádzajúci do Bratislavy. "Linkami MHD na území Bratislavy totiž cestujú oveľa viac, ako cestujú Bratislavčania regionálnymi autobusmi či vlakmi v rámci mesta," podotkol.

Prečítajte si tiež: Prvý cyklochodník v uliciach Pezinka, mesto a ľudia sa zhodli

Upozornil aj na ekonomický dosah celej situácie pre hlavné mesto, čo súvisí s tým, že hoci je DPB v IDS BK najväčším dopravcom, na tržbách zaznamenáva v súvislosti s prerozdelením tržieb medzi dopravcami v IDS BK výraznú stratu.

„Tým, že cestujúci z mimobratislavských okresov si nemuseli kupovať električenky na MHD, ale mohli využívať tarify IDS BK, vznikla DPB za rok 2017 na tržbách strata vo výške troch miliónov eur," tlmočil Olekšák informácie, ktoré na tohtotýždňovom zasadnutí Dozornej rady DPB poskytol riaditeľ mestskej firmy Milan Urban. "Hlavné mesto, ktorú túto stratu musí vykryť zo svojho rozpočtu, tak de facto prispieva na cestovné práve cestujúcim s mimobratislavskou trvalou adresou,“ poznamenal Olekšák.

Pripojenie RegioJetu je pozitívne

IDS BK má podľa jeho názoru v súčasnom stave ešte výrazné rezervy v nadväznosti spojov, za nedoriešený problém pokladá aj integráciu cestovných poriadkov jednotlivých dopravcov v prospech komfortnej orientácie pre cestujúcich.

Vníma aj potrebu lepšej súčinnosti pri zabezpečovaní integrovanej dopravy medzi vyšším územným celkom a hlavným mestom. "Nemali by sa opakovať také prípady ako s linkou číslo 525 do Chorvátskeho Grobu, ktorú po hlavnom meste a DPB začal prevádzkovať kraj prostredníctvom Slovak Lines, no výsledkom bolo, že na trase vypadli zastávky vo Vajnoroch, čo muselo zasa suplovať mesto linkou 153," upozornil poslanec. "Integrovaná doprava znamená spájať, nie vynechávať," zdôraznil.

Za dobrú cestu označil snahu využívať koľajovú dopravu na území hlavného mesta. V tejto súvislosti ocenil zapojenie vlakov RegioJet do integrovanej dopravy na trase medzi Kvetoslavovom a bratislavskou hlavnou stanicou. "To je presne príklad, ako to môže pomôcť Bratislavčanom, v tomto prípade ľuďom z Podunajských Biskupíc či Vrakune, ktorí môžu na električenku týmto vlakom cestovať, nenervovať sa v kolónach a výrazne tak i ušetriť čas pri ceste do centra," zdôraznil hosť Tablet.TV.