BRATISLAVA. Podľa zverejnených informácií, ktoré poskytla NDS sa rozširovanie diaľnice D1 bude realizovať pôvodného projektu a v súlade s územným plánom kraja. Lenže nie tak celkom. Ako sme už informovali, hlavným jablkom sváru je spôsob, akým sa budú na diaľnicu napájať dotknuté obce.
Toto nie je kolektor
O vybudovaní kolektorov už hovorí aj NDS, lenže inak ako to bolo v pôvodnom pláne. Kolektory totiž budú súčasťou tela diaľnice a tým pádom sa menia aj podmienky napájania. Preto OZ Triblavina s novým riešením nesúhlasí. „S poľutovaním musíme konštatovať, že včera predložené riešenie je len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je prinavrátením sa k zákonnému postupu. Rozšírenie diaľnice na päťpruh neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu. Zásadný rozdiel medzi kolektorom a diaľnicou je ten, že zatiaľ čo na kolektor je možné napojiť cestu prvej aj druhej triedy a to každých 500 m, na diaľnicu je možné napojiť len cestu 1. triedy maximálne každých 5 km. Preto diaľnica na rozdiel od kolektora neumožňuje obsluhu územia. Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné!“ Podľa petičného výboru nie je pravda, že toto riešenie je v súlade s územným plánom kraja. Zároveň vyjadrili presvedčenie, že súčasný návrh ohrozuje aj výstavbu bratislavského obchvatu.
Od januára predstavili viacero riešení, vždy iných
Združenie pripomína, že napriek viacerým prezentovaným riešeniam zo strany diaľničiarov, ani raz neboli podložené relevantnými dopravnými prieskumami, ktoré by brali do úvahy potreby prudko sa rozvíjajúceho územia. „Pracovalo sa s riešením 3 pruhovej diaľnice, štvorpruhovej diaľnice a na tohtotýždňovom rokovaní sa hovorilo o piatich diaľničných pruhoch. Tie boli vo včerajšej tlačovej správe premenované na „Dizajn 3 plus 2 kolektory“. Ak NDS tvrdí, že vychádza z dopravných prieskumov, tak potom považujeme za neobvyklé, že tá istá diaľničná spoločnosť a to isté ministerstvo navrhuje zásadne odlišné riešenia s odlišným dopadom na dopravu a životné prostredie,“ píše sa v stanovisku združenia.
K novému riešeniu križivatky napísala stanovisko aj poslankyňa NR SR za Sas Anna zemanová, "ako poslankyňa NRSR žijúca v dotknutej oblasti a zároveň poslankyňa Z BSK plne podporujem stanovisko oz. Triblavina. Výstavba križovatky Triblavina vrátane pozdĺžnych komunikácií ako diaľničných privádzačov je stavbou vo verejnom záujme a financovaná zo štátneho rozpočtu. Má slúžiť pre zlepšenie dopravnej obslužnosti tranzitujúcej dopravy a dopravného napojenia regiónu na diaľnicu a diaľničný obchvat Bratislavy v súlade so záväznou časťou UPN BSK."
Na záver OZ Triblavina hovorí o potrebe rokovania na pôde Bratislavského samosprávneho kraja, kde by podľa nich malo konečne padnúť rozhodnutie, ktoré umožní pokračovanie výstavby podľa pôvodného projektu.