SENEC, PEZINOK. Aktivity petičného výboru podľa Starlandu odďaľujú dostavbu križovatky Triblavina, ktorá má pomôcť doprave v regióne. Ohradzujú sa aj voči názoru, že nové riešenie križovatky pomôže len im, kým zvyšok regiónu bude stále znášať dôsledky kolabujúcej dopravy. "Tvrdenia petičiarov, že výstavba križovatky Triblavina má pomôcť iba spoločnosti Starland Holding, považujeme za nepravdivé a zavádzajúce," informoval v utorok predseda predstavenstva Starland Holding Roland Tahotný.
S týmito a mnohými ďalšími vyjadreniami, ktoré Starland zverejnil samozrejme petičný výbor nesúhlasí, článku je podľa nich mnoho nepresností. V prvom rade upozorňujú na to, že výstavbu križovatky nezastavili oni, ale NDS ešte vlani v máji a jediné čo petičný výbor žiada je stavba v súlade s platnými povoleniami, územným plánom kraja a so zákonom.
Stanovisko kraja, ktoré má odobriť zmeny na križovatke, a o ktoré sa vo vyhlásení opiera aj developer v skutočnosti neexistuje, Dokument totiž podpísala radová pracovníčka dopravy a nie štatutár kraja, pričom sa týka iného úseku, ako toho na ktorom sa nachádza triblavinská križovatka.
Triblavinská cesta nie je nelegálna
„Petičný výbor sa svojím konaním pokúša o protizákonné napojenie nelegálnej Triblavinskej cesty na diaľnicu D1,“ tvrdí vo vyhlásení Starland. Petičiari však oponujú, že cesta nie je nelegálna, „ na rekonštrukciu Triblavinskej cesty od Ivanky pri Dunaji je vydané právoplatné stavebné povolenie, stavba bola zahájená a súčasťou dokumentácie je aj záväzok BSK, že po skolaudovaní tejto rekonštrukcie ju preberie túto cestu do svojej správy. Takto zrekonštruovaná cesta bude mať parametre cesty druhej triedy. Kolektory majú práve naopak slúžiť k pripojeniu takýchto ciest na vyššiu cestnú sieť, teda na diaľnicu,“ oponuje petičný výbor. Dodáva, že inak ako pomoc pre Starland si zmeny vo výstavbe križovatky vysvetliť nevie, pretože jedine z pozemkov developera bude možný bezproblémový prístup na diaľnicu.
Napriek rozporom sa predsa len Starland aj petičný výbor dokážu na jednej veci zhodnúť, obaja požadujú urýchlené obnovenie výstavby. Kým developer tvrdí, že mu nezáleží na tom, či s kolektormi alebo bez. Petičiari jednoznačne trvajú na tom, aby dostavba pokračovala v súlade s pôvodným projektom z roku 2013, a teda aj s kolektormi, ktoré pripoja na diaľnicu aj dotknuté obce a odľahčia regionálnu dopravu.
Pomáha aj VIA IURIS
Okrem 3500 ľudí podpísaných pod petíciou podporila aktivity petičného výboru aj právnička Zuzana Čaputová z VIA IURIS. Čaputová je známa najmä vďaka kauze pezinskej skládky a za sa svoje nasadenie bola ocenená Goldmanovou cenou, teda takzvanou Nobelovou cenou za ochranu životného prostredia.
„Vzhľadom na to, že ide o nezanedbateľné zmeny stavby, ktorá podlieha povinnému posudzovaniu vplyvov na životné prostredie, OZ Triblavina v stanovisku adresovanému Ministerstvu životného prostredia SR požaduje, aby aj navrhované zmeny tiež podliehali posúdeniu vplyvov,“ píše sa v správe VIA IURIS. Znamená to, že ak NDS trvá na výstavbe podľa nového riešenia, mali zmeny prejsť takzvanou veľkou EIA-ou, čo celý proces výstavby predĺži ešte viac.
Kým Starland hovorí, že nečinnosť NDS a aktivity petičiarov držia obyvateľov regiónu ako rukojemníkov. Petičný výbor tvrdí, že jediné čo žiadajú je dodržiavanie zákonov, križovatka sa stavia za peniaze daňových poplatníkov a ako tvrdí petičný výbor, v tomto prípade by bolo nefér, ak by mala v prístupe na diaľnicu najvýhodnejšie podmienky cyperská schránková firma.