PEZINOK, SVÄTÝ JUR. Poškodená lavička, výtlky na cestách či čierna skládka. Samosprávy sa o tom dozvedia na základe podnetov, ktoré im ľudia okamžite zašlú vďaka mobilnej aplikácii. Vo Svätom Jure a v Pezinku si to pochvaľujú.
Viac očí viac vidí
Svätý Jur dnes patrí medzi 32 samospráv, ktorú sú zapojené do projektu Odkaz pre starostu. V meste ho spustili minulý rok v júni.
„Sme radi, že sme sa do toho zapojili. Nárast byrokracie a zväčšujúce sa štatistiky a výkazy pre pracovníkov mesta nám znemožňujú vyjsť do terénu a zistiť tak problémy či nedostatky,“ hovorí prednostka Mestského úradu vo Svätom Jure Mariana Fiamová.
Ako dodáva, ľudia nahlásia konkrétny podnet s uvedením miesta a s fotografiou. „Takto sa dozvieme o probléme, o ktorom sme ani netušili.“ Zároveň môžu sledovať stav jeho riešenia a reagovať na odpoveď z mestského úradu.
Svätojurčania doteraz nahlásili 60 podnetov. Radnica ich vyriešila 52. Dva zostali nevybavené a ostatným sa venujú. „Podnety sa týkajú najmä odstavených áut, neporiadku, verejného osvetlenia a výtlkov,“ vymenúva prednostka.
Od ľudí prichádzajú pozitívne aj negatívne reakcie. „Nie je možné vyhovieť všetkým. Ten kto dáva podnet, má aj svoj názor. Niekedy je, žiaľ, skreslený a ťažko pristupuje na argumenty a zdôvodnenie zo strany mesta,“ hovorí prednostka. S nepochopením sa stretli aj v prípade, keď uviedli, že riešenie podnetu nie je v kompetencii mesta. Najnovšie sa k projektu pridalo aj mesto Senec
Šetrí čas a peniaze
Od 1. novembra minulého roka začala pezinská samospráva testovať aplikáciu City Monitor. Dva mesiace ju skúšala zadarmo. Od 1. januára 2014 ju má zaplatenú na jeden rok za mesačný poplatok 37,20 eura aj daňou.
Podnety s ich lokalizáciou a fotodokumentáciou môžu Pezinčania zasielať prostredníctvom internetu a mobilnej aplikácie. „Ľudia môžu sledovať stav riešenia ich podnetu a samospráva zas môže sledovať reakciu od obyvateľa na zlikvidovanú poruchu, či bola odstránená riadne a včas,“ hovorí referentka vzťahov s verejnosťou Jarmila Horváthová.
Výhodou je podľa nej aj to, že príslušné oddelenie vidí, kde všade sa nachádzajú nahlásené podnety. Môžu to vybaviť naraz počas jedného výjazdu, čo šetrí čas aj peniaze.
Samospráva sa zaoberala 64 podnetmi. Nevyriešených zostalo 13 a jeden evidujú. Týkajú sa najmä životného prostredia. „Ľudia upozorňujú na čierne skládky, na stav chodníkov a ciest a dopravné značenia. Aplikácia sa podľa Jarmily Horváthovej samospráve osvedčila, negatívne reakcie od ľudí nemajú.