Piatok, 28. január, 2022 | Meniny má Alfonz

„Slovanizmus“ v kvalitnej lige vypredáva kultúrny štadión

O skvelej atmosfére a o fanúšikoch hokejového Slovana porozprával podpredseda fanklubu Verní Slovanu Dávid Šipoš, pochádzajúci z Pezinka.

Dávid Šipoš medzi belasými roztlieskavačkami.Dávid Šipoš medzi belasými roztlieskavačkami. (Zdroj: ARCHÍV VERNÍ SLOVANU)

Ako ste sa stali fanúšikom bratislavského Slovana?

- Otec ma brával na futbalový i hokejový Slovan od mojich šiestich rokov. Postupom času o to stratil záujem. Opätovne ma zavolal kamarát ešte na starý zimný štadión a od prvého zápasu sa obnovil môj vzťah k hokeju.

Prečo vás oslovil práve hokej?

- V prvom rade som slovanista a nerozlišujem, či ide o futbalového alebo hokejového fanúšika. Hokej ma upútal tvrdou hrou, nárazmi na mantinely, gólmi, vôňou ľadu.

Hokejoví fanúšikovia sa združujú pod názvom Verní Slovanu. Odkedy ste členom občianskeho združenia?

Skryť Vypnúť reklamu

- Raz sme išli v aute so spolucestujúcim, ktorý patril k vrcholným predstaviteľom združenia. Počúval som jeho názory a vtedy som si povedal, žeby sa to dalo robiť inak. V duchu som si hovoril, že Slovan si zaslúži inú cestu a v roku 2007 som sa prihlásil do fanklubu.

Aké úlohy má belasý fanklub?

- Je to voľné združenie, ktoré má zhruba 250 členov, vlastné stanovy, kódex fanúšika, ktorý dodržiavame. Hlavným cieľom je podporovať náš milovaný klub, vytvárať športovú atmosféra, tvoriť choreografie, povýšiť šport a „fanúšikovanie“ na vyššiu úroveň. Na starosti máme aj mimohokejové aktivity, ako minifutbalový turnaj- Memoriál Dušana Pašeka, alebo Mikulášsku Slovan párty, kde pozývame vedenie klubu, hráčov i trénerov. Tiež sa stretávame so zástupcami klubov a rokujeme o podmienkach pre divákov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako spolupracujete so samotným klubom?

- Klub je v súčasnosti limitovaný pravidlami KHL, ktoré sú veľmi prísne. Sme finančne nezávislí, ale keď sme napríklad potrebovali pomoc pri choreografii na zápas s New Yorkom Rangers, klub nám finančne pomohol. Spolupracujeme vo viacerých rovinách, témach a komunikujeme pravidelne na rôznych úrovniach manažmentu HC Slovan. Naša komunikácia s klubom je na solídnej úrovni.

Pri vytváraní atmosféry je dôležitá komunikácia aj s hlásateľom a dídžejom. Je to tak?

- Áno. V minulosti bol hlásateľom Stano Gális, veľký obľúbenec tribún. To že odišiel, sa mnohým fanúšikom nepáčilo. Na našej webovej stránke mal dokonca vytvorenú aj sekciu, kde sme s ním komunikovali a vzájomne si radili. So súčasným hlásateľom nekomunikujeme, keďže je v prísnych „mantineloch“ KHL a nemôže hlásiť to, čo sa dalo v slovenskej extralige. Viac komunikujeme s dídžejmi, ktorí púšťajú hudbu počas prestávok, aby ju napríklad nedávali v čase, keď povzbudzujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti je na Slovane vypredaný každý domáci zápas, neuveriteľná atmosféra, ktorú chvália hráči, tréneri. Čomu to pripisujete?

- Rozdelil by som to na tri hlavné faktory. Prvým je „slovanizmus“, keďže Slovan má veľa fanúšikov po celej republike a mnoho z nich bolo dosť pasívnych. Aktuálne sa však prebrali a našli si cestu na štadión. Súvisí to aj s kultúrnym prostredím, ktoré vzniklo po výstavbe nového štadióna. Posledným je samotná liga, Slovan získal na naše podmienky špičkových hráčov, ktorí predvádzajú kvalitný hokej a v súčasnosti to už nie je o súperoch. Plný štadión je na zápas s Dinamom Moskva, ale aj s takým Chabarovskom.

Výbornú atmosféru zvyknete dotvárať aj vizuálne tzv. choreom. Ako sa pripravuje?
- Pred zápasom sa stretne 10-20 ľudí, ktorí päť hodín pripravujú niečo, čo je za 20 sekúnd fuč. Ten čas pre nás však stojí zato, ale je dôležité, aby nám pomohli aj ľudia priamo na tribúne, lebo celé choreo je závislé najmä od nich.

Silný fanklub sa začal budovať už v slovenskej extralige. Ako si na to spomínate?

- V deväťdesiatych rokoch sa rozdelili fanúšikovia na futbalových a hokejových. Väčšina ultras chodievala na futbal a na hokeji „kotol“ prakticky zanikol. Ľudia ticho sedeli na sedačkách a pozerali. Na začiatku nového tisícročia sa začala vytvárať 20-30 členná skupina fanúšikov, ktorá chcela obnoviť povzbudzovanie. Z roka na rok sa to zlepšovalo a poslednú sezónu na starom štadióne Ondreja Nepelu mal „kotol“ už 900 ľudí.

Ako vnímali fanúšikovia vstup do KHL?

- Viacerí sa báli, že sa „zabije“ atmosféra a bude to všetko strojené. Na začiatku boli viaceré absurdné nariadenia z Moskvy. Nemohli ste si zobrať do hľadiska transparent. Keďže údajne musel byť nehorľavý, text certifikovaný, notárom overený, či nikoho neurážate a v Moskve to potrebovali mať preložené do ruštiny a až oni posúdili, či je to vhodné. Samozrejme, po hernej stránke sme to kvitovali a tešili sa na kvalitný hokej.

Nechýbajú fanúšikom extraligové derby zápasy s Košicami, Trenčínom či Zvolenom?

- Je pravda, že zo začiatku sme si zaspomínali na tieto zápasy. V KHL ešte nie je vypestovaná taká nevraživosť, keď nepočítam Lev Praha, tam sa to vytvorilo akosi automaticky. Fanúšikom chýbajú najmä výjazdy. Kým na Slovensku ste išli na „výlet“ aj 20-krát v ročníku, v KHL sú 3-4 výjazdy za sezónu.

O to vyzerajú byť intenzívnejšie. Pamätné boli najmä výjazdy do Prahy. Skúste nám ich opísať.

- Pamätnými výjazdmi sú Košice či Trenčín, ale Praha bola výnimočná zas niečím iným. Predpokladali sme, že na zápas príde tak tisíc Slovákov žijúcich v Prahe a ďalšie dve tisícky pôjdu zo Slovenska. To, čo sme však zažili na prvom výjazde do Prahy, bol aj pre nás nesmierny šok. Osemtisícová invázia fanúšikov bola nezabudnuteľná a v slovenských pomeroch to bolo niečo nevídané.

Ako sa fanúšikovia môžu dostať na zápas do Prahy, ak by chceli ísť v budúcnosti?
- Fanklub organizoval autobusové zájazdy, kde máte zabezpečenú cestu i lístky na zápas. Veľa ľudí išlo individuálne, autami, vlakmi, mikrobusmi. Na Slovensku si kúpia lístok cez internet a v Prahe pred štadiónom im ho odovzdáme.

Do lotyšskej Rigy ste dokonca zorganizovali letecký zájazd. Ako to prebiehalo?

- Prvé dve lietadlá sa vypredali prakticky ihneď a do naplnenia tretieho nám chýbalo len zopár miest. Niektorí fanúšikovia išli opäť individuálne a napokon sa nás v sektore nazbieralo okolo 500-600. Ráno sa letelo, po príchode do Rigy sme si pozreli mesto, večer išli na hokej a o polnoci boli na Slovensku. Po zápase nám domáci fanúšikovia zložili obdiv, že taký výjazd fanúšikov ešte v Rige nezažili.

Známa je vaša „družba“ s českou Kometou Brno. Udržiavate nejaké kontakty aj s fanúšikmi z klubov KHL?

- Začínajú sa rysovať dobré vzťahy so Záhrebom, keďže sme si dosť blízki aj povahovo. Individuálne kamarátstva sa začínajú vytvárať aj s fanúšikmi moskovských klubov. Keď zopár z nás ide na výjazd do Moskvy, už vie, za kým ísť.

Sú to asi iné vzťahy, ako keď ste cestovali so Slovanom po Slovensku, však?

- To sa nedá porovnať. Na Slovensku boli proti nám všetci a všetko, bola to často veľká divočina. Keď sme dali dohromady veľký počet fanúšikov, bol relatívne pokoj. V prípade menšieho počtu si chcel každý na slovanistoch zgustnúť.

Aká je spolupráca s futbalovými fanúšikmi Slovana?

- Keďže v minulosti sa tieto dve skupiny rozišli, s futbalovým vedením fanklubu sme sa v posledných rokoch snažili spojiť. Spolupráca je v súčasnosti na dobrej úrovni, chodievame spoločne na zápasy i rôzne spoločenské akcie. Začína miznúť škatuľkovanie na futbalových a hokejových fanúšikov.

Čo dokáže fanúšikov na tribúnach najviac rozohniť?

- Sú to, samozrejme, rozhodcovia (smiech). Dva sporné verdikty a potom dostať gól, vtedy je asi najväčšia hlučnosť rovnajúca sa streleniu gólu.

Fanúšikovia majú medzi hráčmi vždy svojich obľúbencov. Ako sa ním hokejista môže stať?

- Obľúbencom sa stane hráč, u ktorého je vidieť, že je srdciar, nehrá chladne, bojuje, vie ukázať radosť či sklamanie. Často stačí len nejaké gesto, ktoré ľudí pobaví a ukáže ním, že klub ani fanúšikovia nie sú pre neho ľahostajní. Nemusí byť ani odchovanec klubu, stačí, keď vidíme, že nechá za klub aj to posledné.

Ktorí hráči z aktuálneho kádra majú toto privilégium?

- Snáď v každom mužstve je obľúbencom brankár a u nás je to Jaroslav Janus. Vrelý vzťah si publikum vytvorilo s Michalom Vondrkom, ktorého často fanúšikovia „hecujú“ a po zápase pri „ďakovačke“ odchádza z ľadu ako posledný. Veľkou ikonou klubu je bezpochyby Miro Šatan, vrelý vzťah máme aj k Michalovi Sersenovi, Milanovi Bartovičovi ale aj k mladíkom ako Bakoš či Šťastný. Tých obľúbencov je však ešte viacero. Veľký rešpekt má aj tréner Rostislav Čada.

Horšie to však majú hráči, ktorí majú skôr negatívny prívlastok, súhlasíte?

- Sú hráči, ktorí si odohrajú sezónu a odídu do ďalšieho klubu a takto to robia počas celej kariéry bez toho, aby niekde zanechali svoju stopu. V súčasnom kádri sú ľudia alergickí najmä na niektorých obrancov. Ich zaváhania sú vidieť dvojnásobne, lebo keď útočník nedá gól, nie je to až také hrozné, ako keď obranca urobí chybu, ktorá skončí gólom v našej sieti.

Okrem Bratislavy mal vždy Slovan najviac fanúšikov práve zo seneckého a pezinského regiónu. Platí to tak stále?

- Jednoznačne. Slovan má vytvorené rôzne lokálne divízie a napríklad tá pezinská, ktorá je síce viac spájaná s futbalom, je najpočetnejšia. V hokeji však máme vytvorenú aj seneckú divíziu a o slovanistov niet núdza ani zo Svätého Jura, Modry či Limbachu.

Najčítanejšie na My Pezinok

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  8. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 10 930
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 3 994
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 619
  4. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 413
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 335
  6. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 282
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 828
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 213
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 194
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 1 943

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Nemusíme sa báť o bezpečnosť ukrajinských vojakov. Ochranné helmy z Nemecka sú už na ceste.
  2. Aleš Tvrdý: Ako naplánovať cestu do Afriky
  3. Daniel Bíro: Miesta, kam môžete ísť na výlet vo voľnom čase
  4. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Inštitúcia, ktorá sa zodpovedá len Bohu...
  5. Ján Šeďo: Skutoční hrdinovia za svoje presvedčenie zomierali, Uhrík zneužíva čo sa dá.
  6. Inštitút strategických politík: Severná Kórea odpaľuje nezvyčajne veľké množstvo rakiet
  7. Anna Milanová: Jeseň...
  8. Martina Kotúčová: Schovávaná na jistotu
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 13 468
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 792
  3. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 735
  4. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 453
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 382
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 5 186
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 165
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 040
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Pezinok - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Pezinok

Mestský úrad v Pezinku, vrátane klientskeho centra a kancelárie primátora, pre verejnosť až do odvolania zatvorili


TASR 26. jan

Ako sú na tom Slováci so závislosťami? Na túto otázku dá odpoveď anketa, ktorej vyplnením si automaticky zaradený do súťaže o ceny.


16. jan
Ilustračná fotka

Podľa doterajších informácií malo ísť o samicu daniela škvrnitého.


TASR 24. jan
Martin Knut, predseda správnej rady občianskeho združenia Liga za duševné zdravie.

Závislosť je psychická porucha, ktorá môže mať katastrofálne následky na fyzické, no najmä psychické zdravie človeka a dlhodobo negatívne ovplyvňuje jeho rodinný život aj sociálne väzby.


23. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na brehu Liptovskej Mary chystajú rezort, bude desať metrov od hladiny priehrady.


27. jan

Orava patrí medzi regióny s najväčším rastom cien nehnuteľností na Slovensku.


17 h

Súd mu zároveň uložil trest vyhostenia na dobu sedem rokov.


18 h

Kúpalisko splnilo poslednú podmienku na prevádzku bazénov s termálnou vodou.


26. jan

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Nemusíme sa báť o bezpečnosť ukrajinských vojakov. Ochranné helmy z Nemecka sú už na ceste.
  2. Aleš Tvrdý: Ako naplánovať cestu do Afriky
  3. Daniel Bíro: Miesta, kam môžete ísť na výlet vo voľnom čase
  4. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Inštitúcia, ktorá sa zodpovedá len Bohu...
  5. Ján Šeďo: Skutoční hrdinovia za svoje presvedčenie zomierali, Uhrík zneužíva čo sa dá.
  6. Inštitút strategických politík: Severná Kórea odpaľuje nezvyčajne veľké množstvo rakiet
  7. Anna Milanová: Jeseň...
  8. Martina Kotúčová: Schovávaná na jistotu
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 13 468
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 792
  3. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 735
  4. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 453
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 382
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 5 186
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 165
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 040
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu