PEZINOK. Milovníci parných lokomotív a cestovania sa aj tento rok budú môcť vydať na mimoriadnu jazdu parným rušňom s označením 498.104 Albatros, pri príležitosti nedávneho Medzinárodného dňa detí (MDD).
Jazda je naplánovaná na sobotu (8. 6.) so štartom z bratislavskej hlavnej stanice. Cestovný poriadok mimoriadnej jazdy nájdete v našej galérii.
„Trasa MDD vlaku sa mení každý rok podľa zaujímavostí, ktoré sú v danom roku k dispozícii. Tentoraz vyrazí vlak z Bratislavy a zastaví napríklad v staniciach Pezinok, Trnava, Leopoldov, Nové Mesto nad Váhom, Žilina a Vrútky," uviedol František Šiller z klubu Albatros.
Tanečný i historický reštauračný vozeň
Následne bude vlak pokračovať do areálu SIM, čo sú bývalé vojenské sklady. Nachádzajú sa tam Hasičské múzeum s množstvom techniky, nová korčuliarska dráha, miesta na opekanie a piknik, minizoo, železničné múzeum a železniční modelári.
V súprave vlaku bude zaradený aj tanečný vozeň a historický reštauračný vozeň.
Cena miestenky:
- deti do 15 rokov, ŤZP, železničiari: 25 €
- dospelí: 30 €
- rodinný lístok (2 dospelí a 2 deti): 100 €
- narodeninový oslávenec 1. 6. a 8. 6. s platným dokladom: 50% zľava
Výťažok z cestovného bude použitý na opravu a udržiavanie prevádzkyschopného stavu rušňa 498.104 Albatros.
V tomto roku sú naplánované ešte ďalšie tri mimoriadne jazdy. Medzi ne patrí trojdňový výlet do Hronca na Čierny Balog. Nasledovať bude Narodeninová jazda k výročiu 65. narodením spomínaného parného rušňa a poslednou jazdou bude tradičná mimoriadna Mikulášska jazda s Albatrosom.
„Tento rok chceme šťastne osláviť spomínané narodeniny. No v budúcom roku máme pripravené veľmi zaujímavé výlety nielen po Slovensku," doplnil Šiller.
Najväčší, najťažší aj najrýchlejší
Parný rušeň 498.104 Albatros bol odovzdaný 24. 12. 1954, vyrobený bol ako 12. v poradí z 15-kusovej série. Je jediným prevádzkyschopným rušňom svojho druhu. Ide o najväčší, najťažší a najrýchlejší parný rušeň vyrobený v Československu.

Rušeň prešiel v minulosti väčšou generálnou opravou, počas nej bol úplne rozobratý a nanovo postavený. Práce trvali tri roky a ukončené boli v roku 2009. Jediná časť, ktorá vtedy ostala pôvodná z roku 1954, boli rozperky. Tie sa kompletne vymenili v roku 2017.