Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Vedeli ste, že na Slovensku sa kedysi jazdilo vľavo?

Zmena vyvolala chaos. Premiestniť museli taxíky, benzínové stanice, telefónne búdky aj pouličné hodiny.

Na archívnej snímke z roku 1939 riadi dopravný strážnik dopravu v Prahe. Na archívnej snímke z roku 1939 riadi dopravný strážnik dopravu v Prahe. (Zdroj: EASYFOTO TASR - Ivan Kríž)

BRATISLAVA. Zmena mala nastať od 1. mája 1939. Vstup nemeckých vojsk do Prahy ju urýchlil na marec.


V Slovenskej republike sa jazdí vpravo, ale pred 80 rokmi sa jazdilo vľavo, ako je to napríklad vo Veľkej Británii. Československo hraničilo v 30. rokoch prevažne so štátmi (okrem Maďarska), kde bola zavedená jazda vpravo.

Prečítajte si tiež: Na špeciálnej olympiáde v Abú Dhabí bojujú aj naši športovci Čítajte 

Tak sa Masarykova prvá republika zaviazala v roku 1931 v Ženeve, že do roku 1936 taktiež zavedie na našich cestách pravostranný smer jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmena sa odkladala

Proti zavedeniu nového pravidla sa v Československu postavili odborníci, ktorí upozorňovali na značné finančné náklady z dôvodu nutných úprav komunikácií, prebudovania nástupíšť, výhybiek atď., a to vo výške 20 miliónov korún, píše sa v knihe Historie dopravní policie.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň namietali, že zmenou smeru jazdy by vznikol taký zmätok, ktorý by si vyžiadal veľké škody na majetku a životoch. „Konštatovali vtedy, že Praha a ani Bratislava nie je stavaná na prevádzku vpravo a polemizovali o tom ďalších niekoľko rokov. Napriek tomu bolo vďaka Stálemu výboru z 10. septembra 1938 rozhodnuté, že zmena smeru jazdy bude uskutočnená k 1. máju 1939," približuje publikácia.

Rýchla zmena

„Dňa 15. marca 1939 vstúpili do Prahy nemecké vojská, o deň neskôr vznikol protektorát Čechy a Morava a v ten istý deň bolo vydané rozhodnutie, že v záujme zjednotenia dopravných predpisov s Nemeckom dôjde k zmene smeru jazdy už 17. marca o 6. hodine ráno.

Napriek všetkých udalostiam bolo možné konštatovať, že tempo prác potrebných pri presmerovaní dopravy bolo ohromujúce. Len v Prahe boli vyznačené všetky jednosmerné ulice, bolo premiestnených 1000 dopravných značiek, vyznačené priechody pre chodcov, zmenené niektoré dopravné svetelné signály, namaľované šípky v jazdnej dráhe, uvádza sa ďalej v knihe. Slovenský spisovateľ Juraj Šebo vo svojej knihe Krízové 30. roky napísal: „Od 18. marca 1939 sa aj v Bratislave začalo jazdiť vpravo. V protektoráte Čechy a Morava už o deň skôr. Zase nás predbehli." Marcové vydanie českého magazínu Reflex Speciál pripomína, že v samotnej Prahe sa jazda vpravo začala aplikovať až od 26. marca 1939.
„Predpokladám, že veľmi málo vodičov má vedomosť o tom, že presne pred 80 rokmi sa skončilo na Slovensku, respektíve v Československu obdobie, keď sa aj u nás jazdilo po ľavej strane," uviedol vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky a dopravných nehôd odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR Tomáš Vrábel.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravná stráž na cestách

V spomínanom období sme boli jednou z posledných krajín, v ktorej sa aplikovala ľavostranná premávka. „Prechod na pravostrannú premávku bol naozaj významnou zmenou v súvislosti s cestnou premávkou. Nedotýkal sa len vodičov motorových vozidiel, ale takisto aj prevádzky električiek, cyklistov, chodcov a iných účastníkov cestnej dopravy. Uvedená zmena si v niektorých mestách vyžadovala rozsiahle úpravy, ktoré spočívali najmä v prebudovaní dopravného značenia, premiestnenia nástupných ostrovčekov a podobne," vysvetlil Vrábel.
Samotné prípravy na zmenu smeru jazdy boli monitorované, a to najmä v Prahe. Písalo sa o tom aj v dobových novinách Polední národní politika. „Na početných miestach v Prahe boli posilnené hliadky dopravnej stráže, a tak na Václavskom námestí pri Vodičkovej ulici, kde musel byť odstránený semafor stojaci v jazdnej dráhe, je doprava riadená ručne," uvádzalo sa v spomínaných novinách z 22. marca 1939. Noviny dokonca vytvorili odpovede na najčastejšie otázky: „Ako sa zmení jazda Prahou? Ulice, ktoré boli doposiaľ jednosmerné, zmenia smer jazdy. Čo bolo nutné z ulíc odstrániť? Všetko, čo bolo prekážalo jazde vpravo. Na uliciach stálo množstvo stánkov a tabakových búdok. Tie bolo nutné posunúť ďalej, alebo úplne premiestniť. Taktiež benzínové stanice na niektorých križovatkách tiež zavadzali doprave aj stanoviská taxíkov. Niekedy ich stačilo jednoducho obrátiť, inokedy bolo potrebné ich posunúť. Nakoniec prišiel rad aj na niektoré z verejných hodín a telefónnych búdok." Praha mala v tom čase málo priechodov cez cesty, ktoré museli byť taktiež nové, aby vyhovovali novému smeru jazdy. V pražských uliciach ich bolo v tom čase 95, čo už vtedy označovali za nedostatočný počet. Premiestnených bolo viac ako 600 dopravných značiek, a to z ľavej na pravú stranu.

SkryťVypnúť reklamu

Nehôd pribudlo

Zmenu smeru jazdy z ľavej na pravú stranu propagovali prostredníctvom Autoklubu, agentúry ČTK a napríklad do škôl bolo rozposlaných približne 20-tisíc poučných brožúr.

„Po zmene smeru jazdy došlo v prvý deň k 40 nehodám, druhý deň k 44 nehodám, tretí deň k 38 nehodám, štvrtý deň k 29 nehodám a v piaty deň k 56 nehodám," spomína sa v knihe Historie dopravní policie. Uvedené čísla prevyšovali asi o 40 percent bežný priemer dopravných nehôd, ale podľa vtedajších záznamov nebolo možné tvrdiť, že nárast bol spôsobený iba zmenou smeru jazdy. Zvýšila sa totiž hustota premávky, Prahou sa pohybovali vojenské vozidlá, a takmer určite sa na nehodovosti odzrkadlil aj vplyv zmeny politických a spoločenských pomerov a všeobecná nervozita obyvateľstva.

Zmena smeru jazdy bola v tom čase náročným procesom, avšak premávka nebola taká hustá ako v súčasnosti. „Napriek zníženiu ceny áut z pôvodných 60- až 80-tisíc korún v roku 1929 na 20- až 25-tisíc korún, vozidiel nebolo veľa. Ľudia neboli odkázaní na dopravné prostriedky tak ako dnes. Vozidlá vlastnili významní obyvatelia obcí a majetnejší ľudia," spomína sa v knihe spisovateľa Šeba Krízové 30. roky.

Podľa vtedajších štatistík úradníci mali plat od 9000 do 39-tisíc korún ročne. „Avšak omnoho nižšie mzdy boli v robotníckych profesiách. Najnižšia mzda, ktorá bola vtedy vyplácaná, väčšinou v poľnohospodárstve a v domácich a osobných službách (slúžky), predstavovala 250 korún mesačne. Priemerná mesačná mzda roľníka dosahovala 550 korún a ročne 6600 korún. Pre zaujímavosť, ministerský plat činil 9000 korún za mesiac," píše sa v spomínanej knihe.

Teda auto si mohlo dovoliť málo ľudí a viac v Čechách ako na Slovensku.

Volant išiel na ľavú stranu

„Jazdilo sa na Praga Baby, osobný dvojdverový automobil, ktorý poskytoval štyri miesta na sedenie. Vozidlo dosahovalo rýchlosť 100 kilometrov za hodinu a spotreba sa pohybovala okolo osem až deväť litrov na sto kilometrov. Obľúbená bola aj Tatra 57, osobný štvordverový automobil," ozrejmuje sa v knihe. Podľa tohto zdroja všetky československé automobilky ako Škoda, Praga, Tatra či Aero vyrábali vozidlá s volantom na pravej strane, vhodné na ľavostrannú premávku (automobilky boli dislokovane len v Čechách, na Slovensku nebola ani jedna). Výrobcovia áut prirodzene negatívnejšie „privítali" zmenu jazdy, keďže s tým súviseli zmeny volanta sprava na ľavú stranu.

Podľa pamätníkov bola zmena jazdy naplánovaná na tri dni. Prvý deň policajti šoféra upozornili, druhý deň bola určená prísna pokuta. Napriek tomu, že od zmeny smeru jazdy uplynulo 80 rokov, aj dnes sa občas na slovenských cestách vyskytne takéto historické vozidlo, avšak nedá sa odhadnúť, koľko je na Slovensku vozidiel nastavených na pravostranné riadenie.

„Nie všetci zberatelia historických vozidiel z obdobia 20. až 30. rokov sú totižto registrovaní v kluboch. My ich máme v expozícii približne desať, povedal riaditeľ Múzea dopravy v Bratislave Ernest Huska. Podľa jeho slov takéto historické vozidlo si prirodzene vyžaduje väčšiu starostlivosť. „Pravostranné riadenie vo všeobecnosti nie je až taký problém, keďže kopíruje šofér pravú stranu vozovky, komplikovanejšie je to však pri predbiehaní iného vozidla, vysvetlil Huska.
Rozdiel medzi ľavostranným a pravostranným riadením nespočíva len v tom, po ktorej strane komunikácie sa vedie vozidlo. „Spočíva vo viacerých odlišnostiach, akými sú napríklad nastavenie svetiel, preto pri použití vozidla s pravostranným riadením je predpoklad, že budete osvetľovať protiidúcich vodičov, nakoľko svetlá sú nastavené na ľavostrannú premávku vozidla. Pedál akcelerátora, brzdy a spojkového pedála sú umiestnené rovnako ako pri ľavostrannom riadení. Uvedené sa týka aj manuálnej prevodovky, pri ktorej sú rýchlostné stupne zadefinované ako pri ľavostrannom riadení," dodal Vrábel.

Najčítanejšie na My Pezinok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  7. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  1. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  2. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  3. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  4. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  6. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  7. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  8. Changes to the System of Remedies
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 586
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 586
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 396
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 792
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 216
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 3 352
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 083
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 554

Blogy SME

  1. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  2. Janka Bittó Cigániková: Tri muchy jednou ranou - rozumná regulácia zisku poisťovní, dostatok peňazí, a aj v provizóriu
  3. Julius Kravjar: S akademickou integritou by sa mali oboznamovať už stredoškoláci
  4. Ján Škerko: Mudrlanti
  5. Irena Šimuneková: Fotohrátky 16.
  6. Marek Mačuha: Štát a pomoc ľuďom
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja
  8. Víťazoslav Würschner: „Svätá prostota“
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 100 748
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 860
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 594
  4. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 3 746
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 160
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 856
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 487
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 436
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Pezinok - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Pezinok

MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


2. dec

Polícia mu namerala 1,98 promile, následne ho obmedzila na osobnej slobode a eskortovala na príslušné oddelenie.


TASR 30. nov
Ilustračné foto.

Utiekol z pezinskej psychiatrie.


TASR 29. nov
Ilustračné foto.

O odvolaniach obžalovaných bude rozhodovať Najvyšší súd (NS) SR.


TASR 28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z kolektívnych zmlúv už vypustili dodatky.


5. dec

Najvyššia chorobnosť ARO je vo vekovej skupine detí do piatich rokov.


5. dec

Za rok si mali páchatelia zarobiť viac ako stotisíc eur.


5. dec

Žiaci v škole ani nie sú a študujú dištančne.


5. dec

Blogy SME

  1. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  2. Janka Bittó Cigániková: Tri muchy jednou ranou - rozumná regulácia zisku poisťovní, dostatok peňazí, a aj v provizóriu
  3. Julius Kravjar: S akademickou integritou by sa mali oboznamovať už stredoškoláci
  4. Ján Škerko: Mudrlanti
  5. Irena Šimuneková: Fotohrátky 16.
  6. Marek Mačuha: Štát a pomoc ľuďom
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja
  8. Víťazoslav Würschner: „Svätá prostota“
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 100 748
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 860
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 594
  4. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 3 746
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 160
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 856
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 487
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 436
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu