Z desiatich potravín sú slovenské len štyri. Ukázal prieskum v obchodoch

Najviac slovenských potravín je v Coop Jednote, najmenej v Lidli.

Vajcia, mlieko a med pochádzali prevažne zo Slovenska.Vajcia, mlieko a med pochádzali prevažne zo Slovenska. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) v novembri 2018 uskutočnila svoj pravidelný prieskum, mapujúci podiel slovenských agropotravinárskych výrobkov na pultoch obchodov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zastúpenie produktov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch bolo podľa vykonaného monitoringu SPPK na úrovni 40,18 percenta.

Štyri z desiatich

Prečítajte si tiež: Index: Nesplachujte zvyšky jedál do záchoda, stojí to milióny eur Čítajte 

Komora zbierala údaje na pultoch 54 predajní, ktoré patria obchodným reťazcom pôsobiacim na území Slovenska - Tesco, Lidl, Coop Jednota, Kaufland, Terno, Billa, CBA a Metro. Informovali o tom v utorok predstavitelia SPPK na tlačovej besede.

SPPK v prieskume sledovala najdôležitejšie potravinárske komodity, napríklad podiel mlieka, mäsa, zeleniny a ovocia, mlynských výrobkov, cukru, atď.

SkryťVypnúť reklamu

„Podiel zastúpenia slovenských potravín v obchodoch je roky nevyhovujúci. Ak vychádzame z našich každoročných prieskumov, tak má len veľmi mierne stúpajúcu tendenciu. Napríklad v roku 2014 ponúkali obchodné reťazce na pultoch 38,87 percenta slovenských potravín, o tri roky neskôr sa ponuka mierne zvýšila na 40,11 percenta," upozornil v utorok podpredseda SPPK Marián Šolty.

"Aktuálnych 40,18 percenta za minulý rok len potvrdzuje, že Slovensko patrí medzi krajiny, kde domácu agropotravinársku produkciu na pultoch obchodov valcuje zahraničný tovar. Mať z desiatich potravín v obchodoch len štyri slovenského pôvodu je dlhodobo nevyhovujúci stav,“ dodal Šolty.

Vajcia, mlieko a med

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov - 74 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledoval med od slovenských včelárov - 69 percent a mlieko zo slovenských mliekarní - 68 percent.

„Celkovo tieto tri komodity majú dlhodobo najväčšie zastúpenie na pultoch obchodných reťazcoch v Slovenskej republike,“ pokračoval v hodnotení Šolty.

Naopak, rebríček sledovaných agropotravinárskych výrobkov uzatvárala za minulý rok spracovaná slovenská zelenina. Tej bolo vlani v obchodoch spomedzi všetkých sledovaných slovenských potravín najmenej – len 21 percent.

O niečo viac - 24 percent SPPK našla slovenského baleného mäsa, spracovaných ovocných a zeleninových štiav bolo 26 percent. Rovnaký podiel má aj čerstvé slovenské ovocie.

Opätovne sa tak podľa komory potvrdilo, že čerstvé ovocie zo slovenských sadov nemá už roky v obchodoch ani len tretinové zastúpenie a silne podlieha tlaku dovozového ovocia.

SkryťVypnúť reklamu

Coop Jednota verzus Lidl

Aj prieskum v roku 2018 potvrdil podľa komory dlhodobý trend v prístupe obchodných reťazcov k slovenským potravinám.

Dlhoročné prvenstvo totiž opäť obhájila spoločnosť Coop Jednota, ktorá do prevádzok umiestňuje najviac slovenských potravín. Počas minuloročného prieskumu ich na pultoch ponúkala 61 percent.

Naopak, dlhodobo najmenej slovenských potravín môžu podľa SPPK zákazníci nájsť v spoločnosti Lidl. Vlani ich na pultoch ponúkala 16 percent.

Slovenské potraviny môžeme podľa prieskumu SPPK nájsť v rôznom objeme nielen v obchodných reťazcoch, ale aj v samotných slovenských regiónoch.

Najviac – 46 percent sa nachádza na území Nitrianskeho kraja. Najmenej slovenských potravín môžu v obchodoch nájsť zákazníci v Košickom kraji – a to len 32 percent.

„Naďalej pretrváva mimoriadne nízke zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených v Slovenskej republike na pultoch obchodných reťazcov pôsobiacich na území Slovenska. Tento fakt nepriaznivo vplýva nielen na zamestnanosť v agropotravinárskom sektore, ale aj na jeho vývoj, rozvoj vidieka a počet jeho obyvateľov,“ konštatoval predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár.

Predstavitelia SPPK na záver tlačovej besedy konštatovali, že komora si uvedomuje, že mať v obchodoch 100-percentné zastúpenie slovenských potravín je utópia.

Ideálny stav by bol podľa SPPK zabezpečiť v krátkej budúcnosti aspoň 60-percentný podiel.

Komora chce optimálny stav dosiahnuť komunikáciou s obchodnými reťazcami, predkladaním spoločných návrhov na zvýšenie podielu slovenských potravín v obchodoch, podporou potravinárskeho priemyslu, modernými technológiami a výhodnejšími úvermi.

Zahraničný obchod sa prepadá

Hoci dlhodobo nízky podiel slovenských potravinárskych výrobkov v obchodoch v poslednom období stagnuje na necelých 40 percentách, zahraničný obchod s agropotravinárskymi výrobkami sa prepadá.

Podľa údajov Štatistického úradu je saldo zahraničného obchodu s týmito výrobkami za desať mesiacov minulého roka mínus 1,397 miliardy eur, čo je v medziročnom porovnaní prepad o 279,4 milióna eur, upozornili v utorok novinárov zástupcovia potravinárov.

"Mohli by sme skonštatovať, že čo sa týka podielu slovenských potravín na trhu, sme zastabilizovaní. Pokiaľ však percento predaja slovenských výrobkov skonfrontujeme so saldom zahraničného obchodu, tak rok 2018 prelomí ďalší negatívny rekord. Za desať mesiacov máme prepad 1,4 miliardy eur a možno očakávať, že výsledok celého roku bude za celý rok to bude viac ako mínus 1,5 miliardy eur," upozornil predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár.

Najväčší prepad zaznamenal zahraničný obchod s s agrokomoditami pri potravinách, nápojoch a tabaku, kde sa dovoz medziročne zvýšil 145,5 milióna eur. O takmer 54 miliónov eur vzrástol napríklad aj dovoz živočíšnych výrobkov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Pezinok

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 366
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 514
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 298
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 351
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 949
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 504
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 084
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Pezinok - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Pezinok

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Martin Škrtel je novým športovým riaditeľom Spartaka Trnava.Vedľa neho je prezident klubu Peter Macho.

Jozef Antošík bol dlho fanúšikom Trnavy.


4

Okrem toho bude udelených aj 14 Pamätných listov Samuela Zocha.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu