Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky

Problémy vlakov nie sú náhoda, ale dôsledok ignorovania problémov

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nedávne poruchy, požiare či roztrhnutia vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. nie sú náhodou, ale vyvrcholením dlhodobého ignorovania problémov a zlého riadenia firmy.

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo s tým, že zanedbaná údržba, nízka efektivita, vysoké náklady, vysoká zadlženosť a zlá finančná situácia sú základné problémy, ktoré štátny osobný vlakový dopravca seriózne nerieši.

Hrozí aj finančný kolaps

Prečítajte si tiež: Železniciam už niekoľko rokoch chýbajú stovky zamestnancov Čítajte 

Inštitút upozorňuje, že pri pokračovaní tohto stavu môže dopravca o niekoľko rokov čeliť hrozbe finančného kolapsu alebo obmedzovania dopravy pre nedostatok pojazdných vozidiel.

"Tento stav spôsobilo dlhodobé preferovanie výdavkov na nákupy nových vozňov a rušňov namiesto systematickej a potrebnej údržby súčasného vozového parku, a tiež nedostatočný záujem o to, ako sú nové vozne a rušne využívané v prevádzke," informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Absolútnu preferenciu tak podľa neho majú nákupy vozidiel, ktoré by ZSSK v prípade zvýšenia efektivity súčasného vozového parku mnohokrát ani nepotrebovala.

"Zlý stav údržby dokazuje vysoký podiel záložných vozidiel a nedodržiavanie plánovaného radenia vlakov," uviedol Cenký. Dopravca podľa neho pre vysokú poruchovosť musí mať vysoký počet záložných rušňov a vozňov, pričom náhradné sú staré s nízkou úrovňou cestovania a vyššou poruchovosťou. Za úplný extrém považuje zrušenie vlakov pre nedostatok súprav (v lepšom prípade náhrada autobusom).

Potrebujú viac rušňov a vozňov

ZSSK podľa riaditeľa IDH denne využíva staré vozidlá, pretože nové jazdia buď neefektívne, alebo stoja pre opravy a poruchy.

"Ministerstvo financií v revízii výdavkov (v roku 2016) identifikovalo, že ZSSK preto potrebuje na zabezpečenie dopravy výrazne viac vozidiel (rušňov a vozňov), než by mala v optimalizovanom stave. V inej analýze sa zasa poukázalo na to, že zlepšením využitia vozňov v rýchlikovej doprave môže ZSSK výrazne obmedziť využívanie starých vozňov," pripomenul Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad, rušne v Česku najazdia denne v priemere o polovicu viac. Zlepšenie využitia môže podľa šéfa inštitútu viesť k vyradeniu najstarších rušňov z prevádzky.

Celkovo zlú finančnú situáciu ZSSK a vzrastajúcu neefektivitu konštatovala implementačná správa za rok 2017.

Spoločnosť podľa nej dlhodobo produkuje stratu a znižuje svoju hodnotu, pričom jej záväzky dosahujú šesťnásobok hodnoty majetku, resp. 2,3-násobok jej ročných príjmov.

"Revíziou výdavkov požadovaný cieľ znížiť jednotkové náklady ZSSK neplní, naopak, jej požiadavky na štátne dotácie sústavne rastú (medzi rokmi 2015 a 2017 z 238 mil. eur na 248 mil. eur, resp. z 7,65 eura na 7,88 eura na jeden vlakový kilometer),"poznamenal Cenký.

Hrozbou do budúcnosti podľa neho môžu byť uskutočnené alebo vyhlásené obstarávania, keďže vytvárajú nové záväzky, ktoré bude spoločnosť musieť riešiť. Vedenie spoločnosti napriek tomu hovorí o vyššej efektivite," uviedol riaditeľ.

ZSSK podľa šéfa inštitútu nedokáže dostatočne reflektovať na problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Namiesto toho pokračuje v neefektívnych investíciách a drahých marketingových kampaniach. Marketing spoločnosti sa síce výrazne zlepšil, nedokáže však nahradiť dlhodobo zanedbanú údržbu, nevyrieši zlú finančnú situáciu spoločnosti ani jej nízku efektívnosť a zaostávanie za železnicami v okolitých krajinách," dodal Cenký.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  3. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  9. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  10. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  1. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  2. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  3. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  4. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  5. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Nechceli ich pustiť na pozemok
  8. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  9. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  10. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 37 236
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 995
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 910
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 17 429
  5. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 314
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 956
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 12 521
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 952
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 629
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 762
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky

Hlavné správy z Správy Pezinok - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Pezinok

Čelnú zrážku s autom motocyklista neprežil

Pri nehode zasahovali aj leteckí záchranári.

Proti komárom na Morave bojujú tento rok inak

Názory na to, čo je najekologickejší prístup, sa rôznia.

Medzi dobrovoľníkmi, ktorí hľadajú liahniská, sú aj deti.

V Moravskom sv. Jáne padlo vedenie, vlaky meškajú viac než hodinu

Porucha ovplyvnila vnútroštátne aj medzištátne spoje.

Sochy na hradbách oživili mesto. Originálna hra je tu

Hra Mocný opasok je na Slovensku unikátom.

Sochy na trnavských hradbách.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hygienik Kapasný reaguje na nové štatistiky: Z okresu Žilina nebolo päť prípadov

Päť prípadov odhalilo testovanie na pracovisku Klinickej biochémie v Žiline.

Peniaze zo zbierky dostal každý, kto bol v autobuse smrti. Pozostalí sú nespokojní

V každej dedine zvolili iný kľúč na delenie peňazí. V jednej odhlasovali pomer 2:1 v prospech rodín, ktorých člen neprežil. V druhej dostali všetci rovnakú sumu.

Nezvestného 66-ročného Milana z Banskej Bystrice našli mŕtveho v lese

Polícia odvolala pátranie po nezvestnom 66-ročnom Milanovi Nociarovi z Banskej Bystrice.

Už ste čítali?