Utorok, 22. január, 2019 | Meniny má Zora
Nájdete nás na webe

Polievanie ciest v meste, keď sú horúčavy: Naozaj to pomáha?

Teplota klesne, vlhkosť narastie.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Horúce, suché dni bez kvapky dažďa majú pre motoristov aspoň jednu výhodu - auto ostáva celé týždne čisté a nešpiní sa. Aspoň do chvíle, kedy sa neocitnete na ulici, ktorú práve kropí - alebo tesne predtým pokropilo - polievacie auto.

Prejazd po mokrej ceste zanechá auto zafŕkané, až sa má vodič chuť opýtať sa, komu - a či vôbec - to polievanie ciest prospieva. Pomaly idúce polievacie autá navyše osve často komplikujú dopravu, takže možno prinášajú viac škody ako úžitku.

Správcovia ciest argumentujú dvomi dôvodmi, prečo sa cesty polievajú - chladením (či už ciest, alebo celkovej mestskej mikroklímy) a znižovaním prašnosti.

Niektoré zahraničné zdroje sa dokonca odvolávajú na to, že polievanie chodníkov či budov ako spôsob chladenia poznali Japonci už v 17. storočí a túto činnosť nazývajú Uchimizu.

Až tento rok sa objavil relevantný výskum zisťujúci, či polievanie ciest naozaj pomáha.

Prach potom lepšie drží

Kropenie ciest poznáme z Bratislavy aj z ďalších slovenských miest, no neexistuje univerzálne pravidlo, kedy, koľko a prečo treba polievať. "Moskva má čudný dôvod, pre ktorý všetko oblieva vodou," znie nadpis článku webu Business Insider, ktorý o polievaní hovorí.

Cesty sa kropia na rôznych miestach vrátane spomínanej Moskvy, Varšavy, Los Angeles, miest v Indii alebo Číne. V niektorých mestách sa cesty, naopak, nemusia kropiť vôbec.

"V prípade extrémnych horúčav mesto vo väčšej miere kropí rozpálené cesty v centre mesta. Zníži sa tak prašnosť v uliciach a o niekoľko stupňov sa schladí vozovka aj ovzdušie," vysvetľuje pre SME Zuzana Onufer, hovorkyňa mesta Bratislava.

Cesty sa však polievajú len malým množstvom vody. Nie je jej dosť na to, aby z cesty naozaj spláchla všetku špinu a tá odtiekla do kanalizácie.

Len letmé pokropenie cesty však naozaj môže znížiť prašnosť. Keď sa prach namočí, jednotlivé zrniečka sa zlepia do väčších zhlukov, ktoré vánok ťažšie zdvihne z cesty.

Polievanie ciest teda dokáže znížiť prašnosť. Prach ostane tam, kde doteraz, no ťažšie sa rozvíri do vzduchu.

Je lepšie, keď je teplo nám, alebo asfaltu?

Na druhý dôvod - chladenie ciest - sme našli jediný relevantný vedecký výskum z júna tohto roku. Predtým sa k polievaniu ciest pristupovalo celkom intuitívne.

Prečítajte si tiež: Ako účinne bojovať s horúčavou v aute

Chladiť cesty vôbec nie je zlý nápad. V horúčavách asfalt zmäkne a rýchlejšie sa znehodnocuje, navyše od vyhriatych ciest sála nepríjemné teplo ešte dlho po zotmení. Mestá majú tendenciu sa v lete zohriať viac a vytvárať takzavné "ostrovy tepla" (heat islands), kde môže byť teplota vzduchu o 1 až 3 stupne vyššia ako v prírode pri meste.

Bratislavský magistrát polieva každý meter štvorcový v priemere 700 mililitrami vody, čiže 0,7-milimetrovou vrstvou. Je to dosť na to, aby sa niečo zmenilo?

Áno, ale viac vody by prinieslo výraznejší efekt. Vyplýva to z experimentov Anny Solcerovej, výskumníčky na Technickej univerzite v holandskom meste Delft.

Ochladí sa, ale nemusí nám byť príjemnejšie

Solcerová skúšala polievať rozpálenú zem a zisťovala, o koľko ju voda schladí. Z niekoľkých pokusov vyšilo najlepšie vyliatie dvojmilimetrovej vrstvy (dva litre na meter štvorcový) vody o teplote 15 stupňov Celzia.

Prečítajte si tiež: Prečo vám palubný počítač v aute ukazuje nesprávnu teplotu

Pri tomto pokuse teplota tesne pri zemi klesla o osem stuňov. "Keď chodíte po pokropenej ploche, necítite horúčavu, pretože na vás tak nesála odspodu," vysvetľuje Anna Solcerová.

Čo je však dôležité - ochladenie je citeľné aj vo výške okolo 1,5 až 2 metrov, čiže ho môže cítiť aj človek na svojom trupe. V tej výške teplota klesla o 2 stupne celzia.

Výraznejší ochladzovací účinok mala technika Uchimizu v tieni a vtedy, keď zem ešte nebola najviac rozpálená.

Solcerová ale upozorňuje aj na riziko - polievanie ciest zvyšuje relatívnu vlhkosť vzduchu, hoci len zanedbateľne (podľa pokusov o dve percentá). Vlhký, horúci vzduch vyvoláva pocity dusna a telo sa musí ešte viac potiť, aby sa ochladilo.

Zdroj: doi.org/10.3390/w10060741

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  3. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  2. Relaxačná zóna v záhrade
  3. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  4. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  5. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  6. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  7. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  8. Functional spaces for creative dwellers
  9. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  10. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 100
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 669
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 15 083
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 9 525
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 861
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 6 518
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 754
  8. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 874
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 591
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 1 579

Téma: Klimatizácia v aute


Článok je zaradený aj do ďalších tém Leto v aute

Hlavné správy z MY Pezinok

Občania Dolian nechcú protipovodňové priehrady

Na stretnutí s odborníkmi chcú vyjadriť nesúhlas s plánom Slovenského vodohospodárskeho podniku.

Nasledujúce dni čaká množstvo ulíc v Pezinku odstávka elektriny

Viacerí Pezinčania budú bez elektrickej energie začiatkom februára.

Na železniciach pribúda vandalizumus, v Pezinku zas ležala žena v koľajisku

Počas uplynulého týždňa zaznamenali Železnice Slovenskej republiky niekoľko pokusov o samovraždu, všetky sa však zaobišli bez úmrtí.

Špeciálna linka zavezie lyžiarov z Bratislavy do Stuhlecku

Lyžiarska linka premáva deviatu sezónu dovtedy, pokiaľ budú vhodné snehové podmienky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Firma nelegálne vyrúbala 750 stromov pri Trenčíne

Vyrúbali stromy v hodnote viac ako pol milióna eur.

Cyklotrasa spojí Trenčín s čekým hradom Brumov

Výstavbu minulý rok odložili pre problémy s verejným obstarávaním na českej strane.

Godál: Chalani, ktorí v Spartaku zostali, majú svoju kvalitu

Na Slovensku dosiahol svoj vrchol, preto prišlo rozhodnutie posunúť sa ďalej.

V dvoch firmách v Námestove chcú zamestnanci štrajkovať

Odborári dvoch firiem v Námestove vyhlásili štrajkovú pohotovosť. V jednej z nich sa nedohodli s vedením na raste miezd, v druhej ani na znení kolektívnej zmluvy.

Vybrali SME

Už ste čítali?