PEZINOK. František Srna sa narodil 15. mája 1932 vo Svätom Jure a väčšinu svojho života prežil v Pezinku. Pretekať začal už od roku 1949. O dva roky neskôr sa vyučil v učňovskej škole v Bratislave za automechanika. Trikrát sa stal majstrom Československa v triede do 250 kubických centimetrov (ďalej ccm) a v roku 1972 aj československým majstrom v triede do 350 ccm. Osudnými sa mu však stali preteky, ktoré sám navrhol a mali byť jeho predposlednými v kariére.
Výborný pretekár i konštruktér
Jeho vášeň k motorom sa prejavovala už odmalička a bol významný i tým, že bol uznávaným konštruktérom. Mnohé úpravy a vylepšenia si na svojej motorke robil práve on sám. Značnú časť života (1955 – 1973) pracoval ako vedúci dielne technických služieb mesta Bratislavy.

Počas života pretekal za Autoklub Bratislava, Duklu Praha a nakoniec Zväzarm Bratislava. Po chvíli sa stal Srna uznávaným jazdcom a v roku 1957 sa stal reprezentantom Československa.
Takmer okamžite začal dosahovať i medzinárodné úspechy. Zvíťazil v estónskom Talline (1958) a svoj prvý titul majstra ČSR získal o rok neskôr v Brne. Tento úspech zopakoval aj v roku 1961 a 1971. V roku 1972 sa stal dokonca majstrom aj v triede do 350 ccm na bratislavskom okruhu, ktorý sám vymyslel. Bol víťazom Veľkej ceny ČSSR v Brne a Veľkej ceny Juhoslávie v Opatiji, úspešný bol i na okruhu v Budapešti.
Začiatkom sedemdesiatych rokov sa stal rodák zo Svätého Jura takmer neporaziteľným. Avšak spomínaný bratislavský okruh, ktorý viedol z Bajkalskej ulice na Trnavskú, potom na Tomášikovu, Vajnorskú a späť na Bajkalskú sa mu stal 6. októbra 1973 na 2. ročníku pretekov osudným.
Posledný pretek
Pár známym sa zveril, že by sa po pretekoch v Bratislave chcel s kariérou definitívne rozlúčiť pri nasledujúcom podujatí Majstrovstiev Slovenska v Trenčíne. František Srna na „svojich vlastných“ pretekoch takmer nestihol štart a po technických problémoch nastupoval na požičanom motocykli.
V retardéri medzi železničnou stanicou Nové Mesto a Kuchajdou, ktorý vznikol práve po jeho odporúčaní,sa jeden zo súperov pred ním zachytil o balík slamy, ktorý posunul ďalší balík priamo pred Srnu. Ten zareagoval prudkým brzdením, ktoré ho vymrštilo zo sedadla a v kotrmelcoch sa zastavil až pri múriku kúpaliska Kuchajda. Františka v bezvedomí ihneď odviezli do nemocnice, no bohužiaľ následkom ťažkých poranení hlavy podľahol.
František Srna bol obľúbený medzi fanúšikmi i súpermi, pretože im často pomáhal a radil. Väčšinu svojho života prežil v Pezinku, kde je aj pochovaný.
Pozrite si aj spomienkové video na legendárneho motocyklistu: