BRATISLAVA. Stavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka. Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019. Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. "Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala. Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".
BSK ani aktivisti s diaľnicou bez kolektorov nesúhlasia
Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením. Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko. Pripomíname, že ak by sa NDS držala pôvodných plánov, Triblavina by už bola niekoľko mesiacov hotová. Aktivisti navyše už pred rokom upozornili, že zhotoviteľ bol vybraný na základe súťaže na výstavbu trojpruhu s kolektormi a keďže verejné obstarávanie sa robilo podľa červenej knihy FIDIC, mal by sa aj projekt realizovať tak, ako bolo stanovené v podmienkach súťaže.
"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová. Bratislavský župan však hovorí, že BSK bude trvať na tom, aby bol dodržaný územný plán kraja. Ten sa menil v roku 2009 práve z iniciatívy NDS, ktorá vtedy kolektory obhajovala ako dobré riešenie pre regionálnu dopravu a zároveň tieto komunikácie mali slúžiť ako obchádzkové trasy v čase, keď pre výstavbu na diaľnici budú musieť odkloniť dopravu. Podľa súčasnej predstavy NDS, obchádzkovou trasou a čiastočne aj obslužnou komunikáciou pre stavbárov má byť stará senecká.
Érsek hovorí, že štyri pruhy bez kolektorov na D1 stačia
Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta. "V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy. Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov. "Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy. Pri dopravno-kapacitnom posúdení však experti nebrali do úvahy celú plánovanú výstavbu. Opomenuli, že v okolí Triblaviny sa pripravuje výstavba 30-tisícového sídliska. Navyše v okolí vyrastajú alebo sú naplánované aj ďalšie obytné zóny a logistické centrá, ktoré o pár rokov spôsobia podstatný nárast regionálnej dopravy.
Podľa NDS sú kolektory rizikové
NDS stále argumentuje, že čoskoro by ani plnohodnotný trojpruh nestačil a navyše sa obáva, že napájanie kolektorov na diaľnicu by bolo rizikové. Dodáva, že aj v prípade kolektorov, by sa na vstupe do Bratislavy, celá doprava stretla v jednom lieviku. Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502. NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy. "Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová. Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.
Na strane druhej, ani rozšírenie starej seneckej, ani vybudovanie pezinského obchvatu nie je okamžitou záležitosťou. Ani v jednom prípade ešte nie je hotová projektová dokumentácia.