Sobota, 25. november, 2017 | Meniny má Katarína
Pridajte si svoje mesto

Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny

Toto nie je turistický manuál, ale realita na našich cestách.

Kolóny na diaľnici D1.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

SENEC,PEZINOK. Vážna nehoda na diaľnici je problém asi všade na svete, všade na svete sa problémom snažia predchádzať alebo ich aspoň zmierniť. Nie v okolí Bratislavy, u nás si vytvárame nové.

Dnes už všetci vieme, že ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť nechcú ustúpiť a diaľnicu rozšíria bez kolektorov. Kolektory sú tie cesty, ktoré keby boli, tak by po nehode zabezpečili odklon dopravy a na diaľnici a v priľahlom okolí ďalších dvoch okresov by nezostali trčať stovky vysmädnutých a teplom vyčerpaných ľudí.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Logistika bez logiky?

Uzavretie diaľnice spôsobilo kolaps dopravy v okresoch Pezinok a Senec a samozrejme aj vo veľkej časti Bratislavy. Množstvo ďalších ľudí si svoju cestu rozmyslelo a svoj pobyt v práci, či v meste si na niekoľko hodín nedobrovoľne predĺžili.

Daň za "bratislavskú prosperitu?"

Asi je to daň za to, že žijeme v najbohatšom regióne Slovenska, že blízkosť letiska a hraníc priťahuje investorov so zámermi stavať ďalšie skladové haly, ktorých tu máme celé hektáre a stále nestačia. Ale ak to takto pôjde ďalej, tak podobné kolóny ako vo štvrtok nebudú výnimočnou situáciou.

Aktivisti z OZ Triblavina na brífingu v piatok predpoludním pripomenuli, že štvrtkovým kolónam mohli zabrániť práve kolektory. "Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku Triblavina, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche," skonštatoval Mrva pre TASR.

Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody a zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice. Ministerstvo dopravy podľa nej však ignoruje potreby občanov a situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska. Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. "Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky," skonštatovala.

Viac bývania, viac práce, len cesty nie

Dodávame, že logistické parky sa budú napájať priamo na starú seneckú, už dnes je povolená nová križovatka pre pripravovaný logistický park, ktorá opäť len spomalí dopravu na ceste, ktorá už dnes kapacitne prestáva stačiť. Veď po tom, ako polícia začala odkláňať dopravu na starú seneckú, okamžite sa začali tvoriť zápchy aj tu, a nielen tu. Teraz si predstavme, ako to bude vyzerať, keď investori naplnia svoje plány, zároveň stále nebude rozšírená stará senecká a ak sa bude na rozširovaní diaľnice D1 a výstavbe križovatky s D4 pracovať takým tempom ako doteraz. Rozšírenie je ďaleko, čo nám potvrdila aj NDS. "Na rozšírenie Cesty I/61 Bratislava - Senec boli v 03/2017 z titulu zastaranej dokumentácie spracované súťažné podklady na jej aktualizáciu, nakoľko DÚR bola spracovaná v 2009," informovala Národná diaľničná.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Škody po nehode na diaľnici sa vyšplhali na 156-tisíc

Zo žiadosťou o vyjadrenie k starej seneckej sme sa obrátili aj na Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

"Podľa nášho názoru sa musí čo najskôr prikročiť k rekonštrukcii celej cesty na dvojpruhovú cestu I. triedy v obidvoch smeroch s pripájajúcimi pruhmi v miestach napájania vedľajších komunikácii. Upozorňujem však na to, že v takomto prípade by sa nenapájal každý park, každých 500 m, ale by sa vybudovaním cesty druhej, respektíve tretej triedy napojil na najbližšie už vybudované prípojné miesto. Totižto v súčasnom slovenskom trende / nie len pri starej Seneckej / napájať každú novú individuálnu bytovú výstavbu alebo priemyselný "parčík," čo najkratšie na najbližšiu nadradenú cestnú infraštruktúru pomocou nových križovatiek. Namiesto budovania nových ciest druhej a tretej triedy s napojením len na jestvujúce križovatky dopravu spomaľujeme," povedal Ondrej Matej z IDH.

Zhrnutie

V okresoch Pezinok a Senec rastú obytné zóny a priemyselné parky takmer geometrickým radom, čo nerastie sú cesty, ktoré majú územie obslúžiť. Jedna nehoda na diaľnici zabetónuje v nekonečných zápchach dva okresy a časť Bratislavy. Dodnes však kompetentní razia líniu, že to čo robia, vrátane tempa a koncepčného riešenia je úplne v poriadku.

Ešte v roku 2009 kolektory obhajovala aj NDS, viac vo videu.


  1. Traja Pezinčania si vypočuli Kisku v Štrasburgu naživo 54
  2. Deň otvorených pivníc tento rok pripravil aj novinku +FOTO 35
  3. Ivan z Ukrajiny brázdil ulice Pezinka poriadne opitý 11
  4. Po nehode štyroch vozidiel v Častej musel zasahovať vrtuľník 3
  5. Malokarpatský expres má úspech, jazdiť bude do decembra 3
  6. Problémy s neprispôsobivými osobami majú počas celého roka 2
  7. Voľby do VÚC 2017 Pezinok - zvolení poslanci 1
  8. Požiar v Modre vyšetruje polícia 1

Najčítanejšie správy

Pezinok

Traja Pezinčania si vypočuli Kisku v Štrasburgu naživo

Žiaci zo ZŠ na bielenisku navštívili Štrasburg, nazreli do Európskeho parlamentu a videli aj príhovor prezidenta Andreja Kisku.

Deň otvorených pivníc tento rok pripravil aj novinku +FOTO

O Deň otvorených pivníc bol aj tento rok veľký záujem, predalo sa cez 5 000 lístkov.

Ivan z Ukrajiny brázdil ulice Pezinka poriadne opitý

Policajná hliadka skontrolovala mladého vodiča na Potočnej ulici krátko po tom, čo zaparkoval.

Po nehode štyroch vozidiel v Častej musel zasahovať vrtuľník

Nehoda sa stala v sobotu dopoludnia v smere na obec Píla.

Malokarpatský expres má úspech, jazdiť bude do decembra

Turistickú autobusovú linku v priebehu jedného mesiaca od jej spustenia využili desiatky záujemcov. Pokračovať by chceli aj na budúci rok, všetko závisí od nových krajských poslancov.

Blízke regióny

Zamestnanci FM Slovenská protestovali proti uprednostňovaniu srbských brigádnikov

Zamestnanci transparentmi i pokrikmi poukazovali na nedobrú atmosféru vo firme.

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Ďalšia lúpež v Šali, tentoraz v herni

Neznámy páchateľ vzal 3000 eur, bol ozbrojený.

Townhill premenujú, anglický názov Nitrania nechcú

Hlasovalo vyše tritisíc ľudí. Anglický názov skončil na poslednom mieste.

FOTO: Muž vykradol recepciu penzióna, pri sebe mal drogy

Bratislavčanovi hrozí až desaťročné väzenie.

Všetky správy

Prieskum AKO: Parlamentné voľby by vyhral Smer, Matovič s Kollárom predbehli SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

Teroristi v Egypte zabili už 235 ľudí

Letisko v Káhire je plné vojakov a policajtov, v krajine vyhlásili štátny smútok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

Ján Richter má čoskoro opustiť ministerské kreslo, nahradiť ho má Raši

Funkciu ministra vnútra i podpredsedu strany si zrejme udrží Robert Kaliňák.

Kam vyraziť