Kadiaľ prevŕtajú Karpaty je stále otázne

Ministri tvrdia, že o trase D4 cez Malé Karpaty bude ešte diskusia.

Do roku 2030 by mal viesť popod Karpaty tunel.Do roku 2030 by mal viesť popod Karpaty tunel. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

BRATISLAVA. Pri výbere trasovania diaľnice D4 v úseku Bratislava-Rača - Bratislava-Záhorská Bystrica je potrebné vyselektovať riešenie, ktoré bude zohľadňovať situáciu obyvateľov v najbližšom okolí diaľničného úseku, no i dôležitosť tohto tranzitu pre hlavné mesto i celé Slovensko. V súvislosti s diskusiou o variantoch vedenia diaľničného úseku s tunelom Karpaty to povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenie stále hľadajú

"My potrebujeme vybrať riešenie, ktoré umožní čo najlepšie napojenie na existujúcu cestnú sieť," reagoval minister v súvislosti s viacerými variantmi trasovania úseku. Uistil, že o jednotlivých možnostiach úseku, ktorý bude súčasťou obchvatu hlavného mesta, chce ešte viesť odbornú debatu. Reagoval tak i na sťažnosť obyvateľov Marianky, Záhorskej Bystrice, ďalších dotknutých obcí i aktivistov z občianskeho združenia (OZ) Malé Karpaty. Tí vyčítajú, že Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR do povinnej časti hodnotenia vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie nezahrnulo verejnosťou a dotknutými obcami požadované alternatívne varianty trás tunela pod Karpatmi z Lamača do Rače a pod Pezinskú Babu. Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) dnes uviedol, že proces je len na začiatku a envirorezort zohľadňuje pripomienky. "Myslím, že budeme posudzovať všetky varianty," uviedol šéf envirorezortu.

SkryťVypnúť reklamu

MŽP do rozsahu hodnotenia pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie určilo tri varianty trasovania. Variant 1 predpokladá celkovú dĺžku úseku 12.417 metrov, tunel Karpaty má mať dĺžku 10.980 metrov. Tunel sa bude začínať pod východnými svahmi Vajnorskej hory a vyúsťovať bude severozápadne od obce Marianka. Od tohto miesta po už vybudovaný úsek medzi diaľničnými križovatkami Stupava a Záhorská Bystrica bude približne jeden kilometer diaľnice viesť po násype.

Vo variante 2 bude celková dĺžka tunela 10.500 metrov, západný portál bude umiestnený pri západnom okraji obytnej zástavby obce Marianka. Aj v tomto prípade sa ráta s tým, že posledný kilometer úseku, končiaci mimoúrovňovou križovatkou Záhorská Bystrica, má viesť po násype, vo výške maximálne šesť metrov. Celková dĺžka tohto variantu je 12.372 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Variant 3 ráta s predĺžením vyústenia tunela za Mariankou s podúrovňovým križovaním Bratislavskej cesty I/2.

Súčasný variant je príliš blízko obce

Aktivisti z OZ Malé Karpaty poukazujú na malú vzdialenosť diaľničného úseku od obce Marianka a na to, že projekt bude mať nielen počas prevádzky, ale aj počas stavby výrazný negatívny dopad na obyvateľov v okolí. Dušan Statelov z OZ takisto upozornil, že v celom projekte je viacero nevyjasnených otázok, vrátane samotného zámeru i efektu celého projektu. "Aj napriek niekoľkoročnému procesu hodnotenia D4 investor doteraz neobjasnil účel stavby z celospoločenského hľadiska, nebola doložená požadovaná dopravná prognóza odľahčenia jednotlivých ťahov v Bratislave, ani tranzitných ťahov do Rakúska a Maďarska," pripomenul Statelov.

SkryťVypnúť reklamu

S výstavbou diaľnice D4 v úseku Rača - Záhorská Bystrica by sa malo začať v roku 2025, diaľničný úsek s viac ako desaťkilometrovým tunelom v masíve Malých Karpát by mal byť dokončený v roku 2030. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) to uviedla v projektovom zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

László Sólymos

Súvisiace témy: Árpád Érsek, Samosprávy
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Pezinok

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 169
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 002
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 6 085
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 508
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 428
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 824
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 270
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 079
  1. Ivan Švajlen: Ako školy ohýbajú pravidlá hodnotenia (a čo na to zákon)
  2. Igor Vojtek: Budúcnosť umelej inteligencie a humanoidov: Nová trieda pracujúcich?
  3. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive?
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Janka Bittó Cigániková: Realita slovenského zdravotníctva: Zaplať, aby si sa mohol starať o pacientov!
  7. Vladimír Bilohuščin: Pozmeňovacie tornádo v zákone o vysokom školstve
  8. Dalibor Eštočák: Strácame hodnoty? Pečivo, práca a úcta v čase "sociálnej demokracie"
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 893
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 710
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 332
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 262
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 232
  6. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 849
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 801
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 802
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Pezinok - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Pezinok

Pípanie pokladníc, hlasná hudba a neustále hlásenia z reproduktorov. Pre väčšinu z nás bežná kulisa nákupu, pre ľudí s poruchou autistického spektra však extrémne zmyslové preťaženie.


Pavel Kamesch je dlhoročným trénerom brankárov v Spartaku Trnava.

Extrovert proti introvertovi. V sobotu je derby.


O projekte Energia seniorom sa budeme v podcaste MY S VAMI rozprávať s hovorkyňou spoločnosti Stredoslovenská energetika M. Krivou.


Na podujatie Veľkí športovci deťom príde do Senca Ján Ďurica i Oli Beständig.

Tretí diel podujatia bude v Senci.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu