Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky

Pri rozšírení D1 ministerstvo, podľa aktivistov, kryje podvody

O výstavbu diaľnic v okolí Bratislavy sa zaujíma aj Európska investičná banka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

VAJNORY. Občianske združenie Triblavina v stredu vo Vajnoroch organizovalo tlačovú konferenciu, aby verejnosť oboznámilo s ďalšími zisteniami o rozširovaní diaľnice D1 a výstavby križovatky Triblavina a aj nultého obchvatu Bratislavy.

"EIB sa stretla s nami na základe listu, ktorý sme písali v máji, kde sme vyjadrovali svoju sťažnosť, že diaľnica D4 sa má v križovaní s D1 stavať bez kolektorov, pričom zmluva bola podpísaná s tým, že sa bude stavať s kolektormi," povedal starosta mestskej časti Vajnory a člen petičného výboru Ján Mrva. 

Skryť Vypnúť reklamu

Obsah rokovania po dohode s bankou nezverejnili, povedali len, že OZ nie je proti rozšíreniu diaľnice, len požaduje, aby sa realizovalo v súlade s platnými zákonmi.

Došlo k porušeniu zákona?

Aktivisti hovoria, že áno, ale ako hovoria, napriek tomu, že oslovili kontrolné úrady, ministerstvo a NDS, nikto z nich nemá záujem konať. Ich reakcie zisťujeme a prinesieme v najbližších dňoch.

Podľa analýzy zmluvy o dielo medzi NDS a spoločnosťou PORR, ktorá ma výstavbu realizovať došlo k viacerým porušeniam zákona. V dvoch návrhoch doplnkov v zmluve o dielo, ktorá bola robená podľa červenej knihy FIDIC, nie sú zahrnuté projekčné a realizačné práce.  "To znamená, že nikto nemôže robiť zmeny v projektovej dokumentácii, pretože to nikto nemôže zaplatiť ani legalizovať." Podľa Milana Grožaja preto nie je možné, aby sa menila projektová dokumentácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Teda asi najzávažnejšou chybou je, že stavba sa bude realizovať podľa iného projektu ako bola vysúťažená. Dodatky však nie sú stále podpísané, preto by sa podľa aktivistov v projekte nemalo meniť nič.

Ďalšími pochybeniami sú podľa aktivistov nezrovnalosti v cene za realizáciu stavby aj v zámene odborníkov, ktorí mali projekt výstavby odborne garantovať.

"Zodpovedných ľudí, ktorí išli do súťaže, ako takzvaných garantov vymenili už dva týždne po prebratí stavby. Navyše je ako hlavný stavebný dozor uvedený človek, ktorý podľa slovenskej komory stavebných inžinierov nemá oprávnenie na pozemné stavby a je zamestnancom NDS, pritom by mal byť nezávislý," dodáva Grožaj.

Kolektory z rozširovania diaľnice síce vypustili, ale tieto zmeny sú, podľa aktivistov, stále v rozpore s územným a stavebným rozhodnutím. "Napriek tomu, že ministerstvo by mal byť najväčším garantom zákonnosti takéhoto projektu, sám povolil realizáciu čiernej stavby," doplnili aktivisti.

Skryť Vypnúť reklamu

Povedali, že niektoré porušenia zákona sú také závažné, že zvažujú podanie trestného oznámenia.

Vodiči by mali mať pochopenie

Vypustenie kolektorov z projektu neznamená len to, že v regióne sa nezlepší už dnes zlá dopravná situácia, ale že počas výstavby obchvatu a zhorší ešte viac. Aby sa mohla diaľnica D4 napojiť na D1, budú musieť časť D1 zdvihnúť o približne jeden a pol metra. To znamená, že celú dopravu z diaľnice budú odkláňať na starú seneckú.  Aby toho nebolo málo tak cesta I/61, teda stará senecká, má byť aj obslužnou komunikáciou stavby. 

Práve kolektory mali hroziaci dopravný kolaps počas výstavby zmierniť. Podľa súčasného zámeru ministerstva by mala celý nápor tranzitnej aj regionálnej dopravy zvládnuť stará senecká.

 

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  5. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  6. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  7. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 43 080
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 028
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 901
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 457
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 298
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 416
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 014
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 332
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 037
  10. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 8 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Pezinok - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Pezinok

Falšovaním vznikajú u nás straty za stovky miliónov eur

Celková hodnota ušlého zisku na Slovensku zodpovedá 84 eurám na slovenského občana ročne.

Na Slovensku pribudlo ďalších 53 prípadov ochorenia COVID-19

Celkovo doteraz u nás evidujú 1851 pozitívne testovaných na koronavírus.

Kaštieľ v Rusovciach, vláda rozhoduje čo s ním

Úrad vlády prehodnocuje verejné obstarávanie týkajúce sa rekonštrukcie kaštieľa v Rusovciach.

Trnavčan je unikát, onedlho bude mať 99 rokov a bežne komunikuje mailom

Už šesťdesiat rokov nefajčí, biele vínko si dopraje každý deň. Július Molnár z Trnavy oslávi v auguste 99 rokov a pamätá si takmer všetko. A ešte viac.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?