BRATISLAVA. Proces deinštitucionalizácie veľkých zariadení, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) a poskytujú sociálne služby pre seniorov, je potrebný a nutný. Na dnešnom brífingu to uviedla podpredsedníčka kraja Gabriella Németh. Reagovala tak na nešťastné udalosti v dvoch zariadeniach pre seniorov na území kraja, ktoré si vyžiadali smrť dvoch klientiek, tretiu sa privolaným záchranárom podarilo po pokuse o samovraždu zachrániť.
"Proces je opodstatnený, aby sme mali menšie zariadenia. Aby sa mohla vo väčšej miere poskytovať pozornosť a služby našim klientom," odôvodňuje Németh s tým, že je to potrebné aj pre intenzívnejšie sledovanie klientov, najmä so psychiatrickými diagnózami. Aj to by totiž mohlo pomôcť pri predchádzaní prípadov, aké sa nedávno stali v Domove sociálnych služieb a zariadenia pre seniorov v Rači, ktoré má 280 klientov, a Domove sociálnych služieb Stupava, ktoré sa stará o 180 klientov.
Dve klientky spáchali samovraždu, tretiu sa podarilo zachrániť
V prvom z týchto zariadení jednak vyskočila klientka z balkóna, pričom svojim zraneniam podľahla, zároveň sa iná klientka pokúsila o samovraždu podrezaním žíl, tú sa však zachrániť podarilo. Zatiaľ posledný prípad sa stal koncom septembra v sociálnom zariadení v Stupave, v ktorom 65-ročná klienta vyskočila z okna. "Pre zistenie presnej príčiny smrti bola nariadená pitva. Poverený príslušník Policajného zboru začal trestné stíhanie pre prečin usmrtenia," uviedla pre TASR hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Bratislave Tatiana Kurucová s tým, že ďalšie okolnosti sú predmetom vyšetrovania.
Németh však zdôrazňuje, že kraj sa snaží robiť všetko pre to, aby takýmto a podobným situáciám zabránil. V tejto súvislosti spomenula kontroly v zariadeniach, ktoré Bratislavský kraj nariadil ešte v septembri. Tie sa týkajú nielen tých zariadení, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja, ale aj tých, ktoré sa nachádzajú na jeho území a finančne im prispieva na poskytovanie sociálnych služieb. Pre zintenzívnenie potrebných opatrení plánuje vedenie kraja na budúci týždeň osobné návštevy jednotlivých zariadení a priamu komunikáciu ako so zamestnancami, tak so samotnými klientmi zariadení.
Pracovníci by si mali klientov viac všímať
Kraj podľa riaditeľky odboru sociálnych vecí BSK Michaely Šopovej v tejto súvislosti opätovne požiadal riaditeľov a zdravotných pracovníkov všetkých zariadení, aby vyhodnotili zdravotný stav všetkých svojich klientov a ich individuálnych plánov, ktoré majú nastavené. Tí majú kraju zároveň nahlásiť každú zmenu zdravotného stavu klienta, prípadne preposúdenie zdravotných stavov a stupňa ich odkázanosti na pomoc a poskytovanie služieb.
Šopová zároveň zdôrazňuje, aby o každej zmene klienta informovali aj rodinní príslušníci, napríklad ak si všimnú zmeny v správaní, depresívne ladenie či nechutenstvo. Podľa nej by totiž aj samotná verejnosť, či už má príbuzných doma, alebo v zariadení sociálnych služieb, mala komunikovať s lekármi a pracovníkmi zariadení. "Aby to nepodceňovali, lebo aj maličkosť môže mať niekedy vplyv na zdravie a život človeka. Vnímam to, že takáto spolupráca môže niekedy aj človeku zachrániť život," dodala Šopová.
Bratislavský samosprávny kraj má 15 takýchto zariadení sociálnych služieb, v ktorých je okolo 1600 klientov.