BRATISLAVA.Hoci počet cestujúcich na území Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) zaznamenal v posledných desiatich rokov pokles na úrovni 25 percent, medziročné porovnanie prvého polroka 2015 s rovnakým obdobím v tomto roku však predstavuje nárast o jedno percento.
Kraj navýšil dotácie
"Na tento pozitívny vývoj má vplyv najmä možnosť využitia predplatného cestovného lístka na celom území Bratislavského kraja," uviedla pre TASR tlačová tajomníčka BSK Veronika Beňadiková.
Reagovala tak na nedávnu priebežnú správu o revízii výdavkov v doprave. V nej štátni analytici konštatujú, že medzi rokmi 2006 a 2012 výrazne narástol podiel individuálnej dopravy, čím mal dopyt po dotovanej prímestskej autobusovej doprave poklesnúť o 45 percent. Dotácie do autobusovej dopravy pritom podľa analytikov v roku 2011 dosiahli 109 miliónov eur, čo v porovnaní s rokom 2006 znamená nárast o 79 percent.
"Údaje z analýzy sa líšia od údajov, ktoré evidujeme v našom kraji a dostávame priamo od prepravcov a overujeme dopravnými prieskumami," zdôraznila Beňadiková s tým, že analýza neponúka porovnanie s počtom cestujúcich v regionálnej železničnej doprave.
Analytici v tejto súvislosti ale zasa konštatujú, že autobusové spoločnosti nedávajú vyšším územným celkom podrobné dáta potrebné na dopravnú analýzu.
Nárast nákladov autobusovej dopravy je podľa kraja podmienený nárastom cien ropy, ale aj modernizáciou vozového parku. "BSK vytvára grafikony prímestskej autobusovej dopravy a optimalizuje ich v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, podotkla Beňadiková.
Kraj bude dopravnú obslužnosť prehodnocovať
Týka sa to ako prímestských autobusov, tak mestskej hromadnej dopravy (MHD) či vlakových spojení. Vyvracia tak niektoré tvrdenia analytikov o nízkej prehľadnosti cestovných poriadkov či cestovných poriadkoch, ktoré nedostatočne reflektujú zmeny dopravného správania ľudí, resp. to, že kraje nemajú ani systém na tvorbu optimálneho grafikonu pre regionálne autobusy.
Na otázku, či sa na základe čísiel z predmetnej analýzy chystá prípadne kraj prehodnocovať mieru podpory pre autobusovú dopravu, Beňadiková odpovedala, že použiť tieto celoslovenské čísla na podmienky kraja, ktorý má mnohé odlišnosti od ostatných VÚC, nie je možné.
"Miera podpory je vyvážená medzi potrebami prímestskej dopravy a možnosťami rozpočtu samosprávneho kraja," doplnila. Avšak pre ďalšie zlepšenia a optimalizáciu celého komplexu verejnej dopravy na území kraja, vrátane hlavného mesta, sa v súčasnosti spracováva nový
plán dopravnej obslužnosti kraja.