Pre cyklistov v Pezinku nie sú vytvorené vhodné podmienky. Poukazujú na to aktivisti, sťažujú sa obyvatelia. O tomto probléme sa diskutuje už dlhšiu dobu, no zatiaľ sa s tým nič významné nerobí. Práve o cyklotrasách sme sa rozprávali so starostom bratislavskej mestskej časti Vajnory Jánom Mrvom.
Ján Mrva je už tretie volebné obdobie starostom a aktívne sa podieľa na budovaní cyklotrás. Okrem 28 kilometrovej cyklotrasy JuRaVa (prepája Svätý Jur, Raču a Vajnory) pomohol vybudovať spolu s tímom aj mestskú cyklotrasu Rendez.
Prečo ste sa začali zaoberať stavaním práve cyklotrás?
"Vo Vajnoroch staviame samozrejme aj množstvo iných vecí. Napríklad Dom kultúry, ďalšiu novú škôlku a nové triedy v škole. Opravujeme taktiež chodníky a cyklochodníky. Som aktívny športovec, takže som videl ich nedostatok. Zároveň som si uvedomil, že je to aj vhodný dopravný prostriedok cestovania do zamestnania. No chodníkov pre peších aj cyklistov musí byť dostatočné množstvo a zároveň musia byť aj bezpečné."
Boli nejaké veľké problémy pri stavaní cyklotrasy JuRaVa?
"Problémy boli obrovské. Dal by sa o nich napísať celý článok, no zvládli sme to a to je hlavné. Na Slovensku je to bežný jav a my sme boli úspešní až na tretí pokus."
Aké sú vaše najbližšie plány?
"Staviame cyklotrasu Pri starom letisku – od OC Vajnoria po cestu na Rendez a chceme stavať cyklotrasu po ulici Pri mlyne v smere na Vajnorské jazerá cez železničné priecestie. Máme už stavebné povolenie, treba však ešte zohnať financie.
Bratislavský samosprávny kraj by na základe nášho projektu a povolenia, mal do troch mesiacov postaviť cyklomostík na Čiernu vodu a na jar by sa mala stavať cyklotrasa JuRaVA II - do Ivanky pri Dunaji v dĺžke takmer štyri kilometre.
Plánov, ktoré chcem zrealizovať mám v hlave množstvo, aj v meste aj v BSK. Hoci som neuspel ako kandidát na župana, budem sa snažiť, tak ako doteraz, v mestskom zastupiteľstve pomáhať cyklokoalícií presadzovať ich projekty, napríklad cyklotrasu Rožňavská ako diagonálu mesta."
Plánujete rozšíriť cyklotrasu JuRaVa aj o Pezinok?
"S mojim tímom som mal v pláne až dve cyklotrasy do Pezinka. Jednu vinohradnícku cez vinohrady a druhú, dolnú popri Šurskom kanály až po Viničné a odtiaľ odbočkami na Limbach a na železničnú stanicu k tehelni. Rád s tým pomôžem županovi Drobovi pre dobrý výsledok."
Prečo mesto ako Pezinok nemá normálnu cyklotrasu?
"Bol som na vašej cyklojazde. Stav cyklochodníkov okolo Pezinka je skutočne hrôza a veľmi pozadu za okolitým svetom aj Bratislavou. Máte však výbornú partiu aktivistov z Pezinka, ktorí majú smelé plány. Teraz sa musia presadiť tak, aby mali vplyv na veci verejné a mohli ich aj ovplyvňovať v prospech stavania cyklotrás po meste a okolí. Žiaľ vedenie mesta to zjavne nepovažuje za svoje priority. Pezinok má veľa možností a úžasnú scenériu. Keď sa pozriete zo Starej hory dolu, je to ako raj na Zemi."
Pezinská cyklokoalícia na webe tvrdí, že mesto malo na cyklotrasy k dispozícii milióny eur z eurofondov, nedokázalo však vraj predložiť ani jeden návrh, ako tieto prostriedky efektívne využiť. Ako je to možné?
"Tomu vôbec nerozumiem. Pred tromi rokmi, pred komunálnymi voľbami, som ponúkal pomoc, mailoval som na úrad, posielal trasy cyklociest a aj som bol pripravený rokovať. Podarilo sa mi raz dávno stretnúť s viceprimátorom Andelom. Mali sa nakresliť trasy a pokračovať v príprave. To sa však už nikdy neudialo. Ponúkol som pomoc združenia JuRaVa, keďže už máme aj meno aj skúsenosti. Myslím, že Pezinok sa mohol pripojiť tak, ako sa k nám pripojila Ivanka pri Dunaji a Chorvátsky Grob."
Spolupracujete aj s Cyklokoalíciou Pezinok?
"Poznám ich, bol som s ich aktivistami pred voľbami a môj poradca sa zúčastnil aj debaty v Pezinku s vedením mesta. Ponúkame užšiu spoluprácu, ak bude o ňu záujem. Keby aktivisti Cyklokoalície vyvinuli tlak na svoju samosprávu, aby sa pripojila k združeniu JuRaVa, bola by ešte väčšia šanca na úspech oboch cyklotrás, lebo by išlo o regionálne spojenie samospráv. Na to počúva aj Európska únia."
Využívajú ľudia na Slovensku cyklistické chodníky?
"Áno a stále viac a viac."
Dokážeme sa niekedy priblížiť k veľmociam ako Holandsko?
"Áno, som presvedčený, že to dokážeme. Ak budú v komunále, ale aj vo veľkej politike schopní a oduševnení ľudia, tak do 10 rokov by sme sa k nim mohli priblížiť."
Primátor Pezinka Oliver Solga: Pokračujeme v prácach
Reakcia primátora mesta Pezinok Olivera Solgu a viceprimátora Miloša Andela na rozhovor s Jánom Mrvom o cyklotrasách.
"Žiaľ vedenie mesta (Pezinok pozn.red.) to zjavne nepovažuje za svoje priority," hovorí okrem iného starosta Vajnor v rozhovore na tému cyklostrasy v okolí Pezinka. O reakciu na rozhovor s Jánom Mrvom sme sme teda požiadali aj viceprimátora Pezinka Miloša Andela a rovnako primátora mesta Pezinok Olivera Solgu. Obaja predstavili aj najbližšie plány, ktoré by cyklistov v Pezinku mohli konečne potešiť.
Cyklochodníky sa už realizujú
„V súčasnosti realizujeme cyklochodník z Pezinka do Limbachu v hodnote viac ako 800 000 eur. V štádiu projektovej dokumentácie je značenie cyklochodníka na ulici SNP (na podnet Cyklokoalície). Okrem toho už viac ako rok intenzívne pripravujeme cyklistické prepojenie Slovenského Grobu, Pezinka ( aj na železničnú stanicu) a Viničného. Prípravy prebiehajú a pravidelne sa stretávame,“ predstavil najbližšie plány Oliver Solga.
Mesto spoluprácu s nikým neodmietlo
„Cyklotrasu JuRaVa (etapu zo Svätého Jura do Pezinka) mal BSK realizovať už v roku 2015 – 16, tak to bolo aj prezentované na slávnostnom otvorení JURAVY vo Svätom Jure a bol to aj prísľub župana Pavla Freša. Z uvedeného vyplýva, že mesto Pezinok pokračuje v naplánovaných prácach a žiadnu spoluprácu s nikým neodmietlo. Pán Mrva si týmito vyjadreniami len napĺňa svoje politické ciele, tak ako tomu bolo v predvolebnej kampani do Bratislavského samosprávneho kraja, v ktorej sa v meste Pezinok dopustil niekoľkých „prešľapov,“ doplnil Solga.
Ministerstvo vnútra musí dať zelenú
„Mesto Pezinok sa od roku 2014 začalo zaoberať myšlienkou vybudovať cyklochodník v našom katastri. Ako najviac potrebné bolo vyhodnotené prepojenie Terminálu integrovanej dopravy na železničnej stanici v Pezinku a obce Limbach vrátane satelitnej zástavby rodinných domov v tesnom susedstve obce Limbach - na Turých Brehoch. V nasledujúcom roku 2015 sa uskutočnili prvé rokovania so SVP (Slovenský vodohospodársky podník) a Ministerstvom vnútra za účelom vysporiadania pozemkov k tomuto účelu," povedal viceprimátor Pezinka Miloš Andel.
"Dnešný stav je taký, že máme vysporiadané pozemky so SVP,.a.s. a s Ministerstvom vnútra vo vysporiadaní pozemkov sme v záverečnej fáze. Potom nás čaká ešte proces stavebného povolenia, výber dodávateľa. Následne sa môžeme uchádzať o grant na financovanie tohto projektu. Rozpočtová suma tohto projektu pre rok 2018 (v prípade, že poslanci schvália rozpočet na rok 2018) je 805-tisíc eur,“ vysvetľuje viceprimátor Pezinka Miloš Andel.
Stretnutie s Jánom Mrvom
"Poznám pána Mrvu a mali sme spolu stretnutia ohľadom cyklochodníkov približne v roku 2014. Našou prioritou bolo realizovať projekt Pezinok - Limbach. V roku 2018 pripravujeme spoločne s obcou Slovenský Grob a Viničné prepojenie týchto obcí s Terminálom integrovanej dopravy v Pezinku.“